Zet je automatische piloot op OFF

Deel dit artikel:

Volgens B. Tiggelaar, bekend trainer gebeurt 95% van ons gedrag onbewust. Slechts 5% van ons gedrag is bewust gepland op langere termijn.
 
Men doet dus enorm veel op de automatische piloot. We doen zaken uit gewoonte zonder erbij na te denken. Denk aan de gewoontepatronen bijvoorbeeld in de morgen: de wekker gaat af, je springt uit bed, trekt de gordijnen open, opent het raam, was je, ontbijt en je vertrekt naar je werk.
 
Tijdens het autorijden luisteren we naar onze gedachten wat we allemaal moeten doen. Je herkent het wel. Je rijdt naar je werk en voor je het weet ben je er aangekomen. Dit gedrag helpt ons, ons door ons drukke leven te leiden.
 
Het gevaar echter met onze automatische piloot is dat we de NU-momenten missen. Hetgeen we nu aandacht zouden moeten geven doen we niet want onze gedachten zijn ergens anders.

Hoe zet je die automatische piloot even af?

Sta bewust even stil en voel vanbinnen in jezelf.

 

Door bewuster te worden wat er binnen in ons afspeelt kunnen we bewuster op situaties reageren ipv in onze automatische piloot te schieten. Jij kiest zelf hoe je op je omgeving reageert. Wil jij bij elk biepje van je gsm of mail onmiddellijk antwoorden? Dit is automatisch, aangeleerd gedrag die jij zelf kan veranderen.

 

Doe aan zelfreflectie en denk na.

 

In plaats van hectisch weg en weer te vliegen stop even en denk na. Wat moet ik nu precies doen? Wat is mijn doel of intentie? Wat heb ik hiervoor precies nodig? Wie kan mij hiermee helpen? Stel gerichte, goede vragen.

 

Doorbreek vastgeroeste patronen

 

Onbewust automatisch gedrag is gewoontegedrag. Het leeuwendeel van ons gedrag wordt gekenmerkt van de waarnemingen rondom ons. Hoe vaker we iets herhalen hoe vlotter het gaat. Je herinnert je wel nog het leren autorijden of fietsen. Kies eens een andere weg naar je werk. Je zult meer dingen opmerken waar je op je vaste route nooit oplet.

 

Doe de dingen met volle aandacht

 

Meer aandacht in het hier en nu geeft meer innerlijke rust. Hierdoor kunnen we helderder denken, beter concentreren. Het gaat er niet enkel om hoe smaakvol je geniet van je eten maar ook een aandachtig gesprek met een klant of partner.
Ook onze creativiteit en verfrissende ideeën komen naar boven als we in een rusttoestand zijn.

 

Probeer het 1 week vol te houden

 

Uit ervaring weet ik dat stilstaan niet gemakkelijk is in onze drukke maatschappij van gsm, facebook, e-mail, lange files, drukke agenda's etc. Het roept weerstand op. Hoe kun je nu stilstaan als je nog zooooveel te doen hebt? Wel je hebt zelf de keuze om bewust stil te staan. Wacht niet tot er iets akeligs gebeurt in je leven. Dan krijg je een shock zodat je wel tijd moet nemen om stil te staan. Waarom dan NU niet bewust gepland?
 
Ik wens jullie veel succes om bewust je automatische piloot even uit te schakelen.

 

Deel dit artikel

Schrijf in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het E-book met 3 video’s

"BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"

en ontvang OndernemersTips voor een beter Resultaat