Hoe verbeter je de balans tussen werk en privé?

Deel dit artikel:

Een goed evenwicht tussen werk en privé bevordert je motivatie en productiviteit. Maar wanneer de draaglast (bv. ziekte, werkdruk, conflicten, echtscheiding, etc.) groter wordt dan de draagkracht (assertiviteit, steun, gezondheid, leuk team, ontspanning, etc.), dan slaat de weegschaal naar de verkeerde kant door. Dit gebeurt doordat het tijdelijk druk is. Of wanneer er té veel gebeurt in korte tijd. Je kunt dit een tijdje volhouden. Maar wanneer dit té lang duurt, moet je maatregelen treffen.

Wat kun je doen om je work/life balance te verbeteren?

Organiseer je werkomgeving. Door een clean desk policy werk je veel efficiënter. Minder spullen thuis, zorgen voor meer rust. Zorg dat zaken gemakkelijk terug vindbaar zijn. Zo verlies je minder tijd met zoeken.

 
Zet zaken uit je hoofd. Schrijf ze op, dan blijven ze niet spoken in je hoofd (bv. boodschappen, telefoontjes, etc.).
 
Leg de lat minder hoog. Streef niet om de perfecte ouder en de perfecte werknemer te zijn. Stel minder hoge eisen aan jezelf en aan anderen.
 
Blijf jezelf ontwikkelen. Kun je niet goed overweg met een nieuw computerpakket? Investeer in jezelf en volg een training om je vaardigheden te verbeteren. Door slimmer te werken, gaan zaken vlotter.
 
Zet privéafspraken ook in je werkagenda. Plan tussen alle afspraken door ook eigen vrije tijd in (bv. kappersafspraak, sporttijd, vakantie, etc.). Deze zaken zijn ook belangrijk.
 
Communiceer meer. Wie doet wat in huis of op kantoor? Praat met partner en kinderen over de taakverdeling thuis. Zorg dat iedereen zijn afspraken nakomt op het werk.
Laat je waarden je beslissingen bepalen. Kun jij zeggen wat voor jou het belangrijkste in het leven is? Wat motiveert jou? Geld is niet meer motivator nr.1 om te werken. Leuke collega's, een gezellige werksfeer zijn minstens even belangrijk.
 
Schakel hulptroepen in en voel je niet schuldig. Als je veel tijd doorbrengt op je werk blijven huishoudelijke taken liggen. Schakel een poets-of strijkdienst in. Betaal een babysit of spreek af met andere ouders voor opvang. Zo hoef je minder te stressen naar huis.
 
Leer nee zeggen. Als je 60 uur per week werkt en je hebt ook nog een boemvolle privé agenda, dan word je een stresskip. Zeg vaker nee.
 
Als je je leven en werk beter organiseert, ga je veel rustiger en vrolijker door het leven.

Deel dit artikel

Schrijf in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het E-book met 3 video’s

"BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"

en ontvang OndernemersTips voor een beter Resultaat