Hoe krijg je meer rust in je hoofd?

Deel dit artikel:

Een paar jaar terug, had ik de eer Organizing experte Donna Smallin te leren kennen. Zij is één van mijn inspiratiebronnen. Haar boeken "Rust in je hoofd" en "De 1-minuut organizer" staan boordevol tips om opgeruimd te leven en te werken.
 
Voel jij je onrustig? Blijven er zaken door je hoofd spoken? Hoeveel keer per dag word jij te pas en te onpas gestoord? Wie loopt er met je energie weg? En hoeveel keer ben jij afgeleid door email, facebook en twitter?
 
Onderstaande tips helpen je om meer rust in je hoofd te creëren: Hoe meer rust, hoe helderder je hoofd. Hoe beter je kunt nadenken. Je werkt geconcentreerder en geniet meer van het leven.

1. Waar maak jij je druk om?

 

Over wat pieker jij? Schrijf eens op wat je precies bezig houdt. En doe een minddump. Heb je daar geen tijd voor? Flauw excuus. Het verheldert als jij inziet over wat jij je zorgen maakt. Zijn het zaken waar je niets aan kan veranderen? Zijn het zorgen over de toekomst? Piekeren zijn negatieve gedachten die jij toelaat. Dan blijf je in dat somber gevoel zitten. Richt je op de positieve zaken in het nu.

 

2. Richt je aandacht op wat je voelt.

 

Een stressy moment. In plaats van impulsief aan de slag te gaan, voel eens waar de spanning zich precies situeert in je lichaam. Adem een paar keer diep in en uit. Als je op je ademhaling let, voel je je al een stuk meer ontspannen. Dan kun jij je beter focussen.

 

3. Vervang het woordje moeten door willen.

 

Ik moet nog de administratie doen. Ik moet nog de kinderen ophalen. Ik moet nog koken vandaag. Ik moet die klant dringend opbellen. 
Het woordje moeten werkt averechts. Moeten geeft druk en stress. Vervang het woordje "moeten" een week door het woord "willen". Ik wil nog een uurtje administratie te doen. Ik wil een lekkere maaltijd koken. Ik wil mijn klant bellen.

 

4. Plan tijd voor leuke dingen.

 

Word het allemaal wat teveel? Hoog tijd om je batterijen op te laden. Gun jezelf wat ontspanning: neem tijd om te genieten van je favoriete sport, lievelingsprogramma, wandeling aan zee, saunadagje of weekendje weg. Hoelang is het geleden dat jij in je eentje alleen hebt kunnen zijn? Iedereen heeft af en toe tijd voor zichzelf nodig.

 

5. Stop met jezelf te vergelijken met anderen.

 

Wees tevreden met jezelf. Hoe meer we ons vergelijken met de ander, hoe meer we onszelf de grond induwen. Ieder mens is geboren met zijn unieke talenten. Maak daar gebruik van. Als jij je blijft vergelijken met iemand die slimmer, mooier, succesvoller is dan word je daar niet gelukkiger van. Bepaalde mensen kunnen we zien als inspiratiebron. Het is niet de bedoeling om ons ermee te vergelijken.

 

6. Gooi rommel weg.

 

Hoelang is het geleden dat jij opgeruimd hebt? Hoe minder spullen om je heen, hoe minder stress je ervaart. Zorg voor een overzichtelijke werkplek, een opgeruimd huis. Bekijk kritisch je kleerkast. Verwijder oude kleren. Weggooien, ballast loslaten geeft ruimte voor nieuwe dingen. Het voelt goed om zaken te durven weggooien.
 
Een leeg hoofd geeft minder stress. Je kunt creatiever denken, krijgt meer overzicht. Word bewust hoe jij elke dag, elke minuut over zaken nadenkt. Pas dan kun jij er iets aan doen.

 

Deel dit artikel

Schrijf in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het E-book met 3 video’s

"BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"

en ontvang OndernemersTips voor een beter Resultaat