Hoe balans vinden in mannelijke marketing & vrouwelijk verkopen?

Deel dit artikel:

Er is een tendens aan de gang in de wereld.

Ook in de ondernemerswereld. Om het vrouwelijk en mannelijke deel in ons, in balans te brengen.

Perfecte balans vinden in werk en leven is onmogelijk en bestaat niet. In mijn zoektocht zocht ik eerst naar 'de utopie'. Maar het gaat vooral om meer balans te vinden in jezelf.

Jij en ik bestaan uit yin & yang

Tien jaar terug tijdens de Qigong lessen ontdekte ik 2 eeuwenoude, Chinese principes over yin en yang. Deze 2 begrippen verwijzen naar tegengestelde krachten die het leven, het universum en onszelf besturen.

Ieder van ons heeft een mannelijk deel (yang) en een vrouwelijk (yin) in zich. Yang kan niet zonder yin, En yin kan niet zonder yang.

Hoe meer je deze 2 krachten in balans brengt, hoe moeitelozer je onderneemt.

De kenmerken van yin en yang:

  • Yin: vrouwelijke, zijn, ontvangen, voelen, rust, intuïtie,…
  • Yang: mannelijke, actie, geven, denken, doelen, structuur,..

Als vrouw ondernam ik puur vanuit mannelijk ondernemen.

Dit had ik meegekregen van thuisuit. Doelen stellen, plannen maken en bezig zijn. Ik zat continu in de actie en constante actie stopte ‘mijn voelen’.

Ik draaide een mooie omzet, veel klanten. Iedereen dacht dat ik het mega voor mekaar had. Diep vanbinnen voelde ik me ongelukkig want het werd teveel.

Langzaam raakte mijn energie op.

Ik snapte het niet. Cijfers liegen toch niet? Als je nu 100K, 250K of 1 miljoen draait dan gaat het toch super goed met jou en je bedrijf?

De hamvraag is: Hoe gelukkig voel jij je diep vanbinnen?

Mijn masker viel af…

Ik was krachtig en erg sensitief. Ik deed me sterker voor dan hoe ik me écht voelde. Want ik onderdrukte mijn gevoelige, vrouwelijke kant en mijn kwetsbaarheid. Elke vrouw uit mijn familie had dit jarenlang gedaan.

Eindelijk snapte ik de tweestrijd in mezelf.

Vanaf het moment dat ik mijn kwetsbaarheid, zachtere kant meer toeliet kon de intuïtie en creativiteit meer stromen.

Ook durfde ik meer rust toe te laten in mijn leven. Ik gaf mezelf toestemming om meer te ‘zijn’ en niet enkel ‘actie’ ondernemen.

Zo begon ik marketing en verkopen anders in te zetten.

Marketing & verkopen op een manier die helemaal past bij mij. Op een verbindende, zachte manier zonder het ‘mannelijk deel’ de strategie en actie te vergeten.

  • Ik schreef minder blogs wel meer intuitief geschreven. Deze komen zachter en warmer aan en ik krijg veel meer reactie.
     
  • Ik plande minder events en programma’s en de groepen vulden met gemak met het aantal deelnemers dat ik vooropstelde.
     
  • Ik liet het resultaat los van gestelde doelen waardoor de druk wegviel. Het gekke is dat de doelen moeitelozer bereikt werden vanuit meer ontspanning met een mooi omzet.
     
  • Ik legde de lat minder hoog, zei Superwoman vaarwel en voel me rustiger en gelukkiger.
  • Ik stopte radicaal met het pleasen van mensen en bewaakte 'streng' mijn tijd, geld-en energiegrenzen.

Nu omarm ik volledig de principes van yin en yang. Sindsdien stroomt het. Dit is ondernemen met de marketing en verkoopstijl die helemaal bij me past.

Omarm je Yin en Yang als ondernemer

Je volledig potentieel leef je pas als je beide delen balanceert. Zowel voor vrouwen als mannen.

Soms heb je meer rust en stilte nodig om te luisteren naar je intuïtie of op te laden. Soms heb je meer het dapper doorzetten nodig om de actie te ondernemen en vol te houden. Anders gebeurt er weinig.

Sommige vrouwen hellen over naar de mannelijke kant (This was metoo!!!).

Sommige mannen hellen over naar de vrouwelijke kant en hebben de daadkracht nodig om hun schitterende ideeën in de wereld te zetten. (Of liefdevolle schop onder hun …)

En hoe zit het bij jou: ben jij meer yin of meer yang?

En hoe breng je dit meer in evenwicht tijdens het ondernemen?

'Marketing & Verkoop' hoort bij ondernemen. Het is dé basisvaardigheid om een succesvol bedrijf uit te bouwen. Als je het op jouw manier kunt doen wordt het leuk!

Deel dit artikel

Schrijf in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het E-book

"BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"

en ontvang BusinessVitamines voor een beter Resultaat