Zit je hoofd vol?

Deel dit artikel:

 

Heb je ook zoveel zaken waaraan je constant denkt? Dingen die je zeker niet mag vergeten, zoals een afspraak of een schitterend idee?

We zijn gestresst omdat we aan zoveel moeten denken. Die stress, die we voelen, is een vorm van angst omdat we iets zouden vergeten. Het is wetenschappelijk bewezen dat ons kortetermijn geheugen slechts 5 à 7 items kan onthouden (en ja, er zijn altijd uitzonderingen).

 

Hoe komt het dan dat we vroeger alle telefoonnummers uit het hoofd kenden?

 

Vroeger kwam er gewoon veel minder op ons af. Sinds internet komt er dagelijks veel meer input binnen zoals e-mail, internetinfo, facebook, twitter, etc. Maar ook telefoon, sms'jes, leesvoer, papier en dagelijks gemiddeld zo'n 50.000 gedachten! Gelukkig zijn die gedachten voor 95% onbewust.

 

Wat kunnen we hieraan doen?

 

Heel logisch eigenlijk. Schrijf de bewuste gedachten, ideeën direct op. Op de meest ongelegen momenten schieten zo'n gedachten plots binnen. Je denkt tijdens de lunch dat je nog een offerte moet opmaken voor klant A. In de wagen herinner je je dat je het contract wilt verlengen bij de verzekering. Op je werk denk je eraan dat je de loodgieter nog moet bellen om thuis een karwei af te maken.
 
Noteer deze gedachten direct. Het klinkt simpel, maar we doen het vaak niet. Door meer op te schrijven, halen we zaken uit ons hoofd.

 

Maar mijn takenlijst werkt niet.

 

Dat komt omdat er veel te veel to do's op jouw takenlijst staan. Als je een to do lijst opstelt met een 70-tal taken, dan geraak je ontmoedigd. Je kunt geen keuze maken aan wat je eerst wilt beginnen.

 

Hoe moet het dan wel?

 

Wel, eerst moet je weten wat je precies onder een to do verstaat.
Een to do is een taak waar een actie aan verbonden is. Een to do is dus geen project waar er meerdere stappen voor nodig zijn zoals bv. de organisatie van opendeurdagen, een website maken, etc.
 
Een bestelling die je nog moet doen is een to do. Iemand die je nog moet opbellen, is een to do. Noteer dit direct op je to do lijst (deze week). Zo vergeet je het niet.
 
Boeken die je nog wenst te lezen of reizen die je nog wilt doen, een schitterend idee voor één of ander evenement? Noteer dit op je misschien/later lijst.
 

 

Tips voor het opstellen van een to do lijst:

 

  • Wees kritisch vooraleer je elke to do opschrijft. Je ziet bv. een cursus die je interesseert. Maar als je er eens dieper over nadenkt, besef je dat je dit eigenlijk nooit gaat doen. Dan hoef je het niet op te schrijven. Maak een onderscheid tussen to do's die je zeker deze week gaat doen of misschien later. Maak dus 2 lijsten.
  • Noteer niet op losse papiertjes, post-its, bureau-onderleggers, etc. Een post-it ophangen op je computerscherm kan een kattebelletje zijn ‘dit mag ik zeker niet vergeten'. Maar van zodra er teveel van die kattebelletjes of reminders in Outlook opspringen, dan negeert het onderbewustzijn ze.
  • Zorg dat je altijd een klein notitieboekje bij de hand hebt. Geef het een vaste plek (bv. in je handtas, auto, nachtkastje etc.). En van zodra je iets te binnen schiet, schrijf het op.
  • Als je een taak gedaan hebt, doorstreep het. Doorstrepen of afvinken geeft een goed gevoel.

 

Een to do lijst geeft overzicht.

Je vindt de controle terug over alles wat binnenkomt. Zo kunnen we geconcentreerder ons hoofd gebruiken om na te denken in plaats van te onthouden.

 

Deel dit artikel

Schrijf in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het E-book met 3 video’s

"BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"

en ontvang OndernemersTips voor een beter Resultaat