Ken jij de nummer één prioriteit in ondernemen?

Deel dit artikel:

Een vraag die me dikwijls gesteld wordt: "Sabine, hoe bepaal ik mijn prioriteiten?"
 
Wel, om een antwoord te formuleren, is het goed te kijken naar wat jij verstaat onder "prioriteit"? Een prioriteit (op businessvlak uiteraard) is dat wat uiterst belangrijk is voor je bedrijf en voorrang krijgt.
 
Als jij alles belangrijk vindt, is prioriteiten stellen quasi onmogelijk.

En wat betekent dat voor je als dienstverlener?

Versta jij onder prioriteiten:

 

Email checken, een afspraak plannen met een nieuwe leverancier, je administratie updaten, nog een extra vakopleiding volgen, je website updaten, je kinderen ophalen van de opvang, facebook,... 
Pff... prioriteiten,... je lijstje kan oneindig zijn.

 

Let op! Het hogervermeld voorbeeldlijstje is geen prioriteitenlijst.

Dit lijstje is een to do lijst waarop alle taken genoteerd staan, die je nog wilt uitvoeren. En deze kunnen niet allemaal prioritair zijn.

Als jij je topprioriteit kent dan:

 

Geeft dit een overzicht, zodat jij met een helicopterview naar je bedrijf kijkt in plaats van enkel losse eindjes te zien.
 
Geeft dit focus, want jij kunt makkelijker strategisch plannen en stappen ondernemen.
 
Geeft dit rust in je hoofd, omdat je snapt dat je niet al je briljante ideeën tot uitvoering kunt brengen.
 

 

En topprioriteit nummer één als ondernemer, is om te zorgen dat je bedrijf groeit.

 

En ja, ik begrijp goed dat je onderneemt om je passie in de wereld te zetten en iets wilt betekenen in deze wereld. Je wilt voldoening halen uit je werk. Of wellicht koos je voor ondernemen om meer vrijheid te ervaren.
 
En toch is het cruciaal dat je inkomen of omzet op de eerste plaats zet, als je het grotere plaatje wilt bekijken.

 

Want als je bedrijf en je inkomen groeien, dan:

 

Kun je (her)investeren in jezelf en je bedrijf. 
Kun je nieuwe middelen aanschaffen (bv. een nieuwe gsm of pc).
Kun je eindelijk een mooi logo of website ontwerpen.
Kun je extra hulp betalen, waardoor je werk lichter wordt.
Krijg je meer ademruimte om te genieten van andere dingen naast ondernemen. En draait of keert het zoals je wilt, het leven kost geld. Punt.

 

Bepaal dus eerst je jaarlijks inkomensdoel.

Hoezo jaarlijks? Wel een ondernemer krijgt zijn inkomen niet lineair binnen.

 

Dit wil zeggen dat hij niet elke maand eenzelfde bedrag als werknemer verdient. En dat voelt onzeker en spannend voor elke ondernemer. Er kunnen drukke en kalmere maanden tussen zitten. Vandaar dat het cruciaal is, om je omzet over 1 jaar te bekijken.
(Deze oefening kun je uiteraard doen voor de laatste 6 maanden van dit jaar)

 

Weet wat je dienst oplevert

Als jij je inkomensdoel weet, en de prijs van je dienst, hoeveel klanten staan daar tegenover?

Als jij op een getal focust, dan trek je dat aantal klanten aan. Magisch hoe het universum werkt.

Plan je marketingacties vooruit zodat jij overzicht krijgt

 

Met enkel focussen op je klant gebeurt er weinig. Als jij je dienst wilt ‘verkopen' zul je hiervoor bepaalde acties moeten ondernemen. Wachten op mond-aan-mondreclame is een veilige methode. Je zit lekker achter je pc en wacht en wacht en wacht tot er iemand belt....zo duurt groeien erg lang.
 
Er zal meer moeten gebeuren in huidige tijden om te groeien.
Dit voorbeeld vernam ik van iemand die een presentatie gaf en slechts 3 inschrijvers had. Ze had de lezing 5 dagen voordien gepland. Tja dat is een beetje laat om een groep samen te krijgen. Mensen hebben drukke agenda's en plannen graag vooruit.
 
Belangrijk is dat jij de juiste dingen doet in het juiste stadium van je bedrijf. En precies hier knelt het schoentje dat je soms niet weet welke actiestap nu de juiste is.
 
Kom naar buiten met je dienst, vind klanten en groei met je bedrijf!

 

Deel dit artikel

Schrijf in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het E-book

"BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"

en ontvang BusinessVitamines voor een beter Resultaat