Hoe beheer je beter je tijd?

Deel dit artikel:

Als ondernemer heb jij een lange to do-lijst. Op het einde van de dag sta je versteld wat je "maar" uitgevoerd hebt.  En dat kan enorm frustrerend werken op je gemoedstoestand.

 
Jammer genoeg telt een dag maar 24 uur. Geen uurtje meer of minder. Hoe graag je het ook zou willen. Timemanagement ken je zeker en vast. De tijd kun jij niet sneller of trager laten gaan.
 
"Time" kun je niet managen. Je kunt wel jezelf managen. En het is niet nodig om nog sneller te werken, want je hebt het al zo druk. Jij kiest wat je met je tijd zult doen.  De vraag is dus niet hoe de tijd te managen, maar waarop wil jij je focussen?

 

5 tips om beter je tijd te beheren:

Tip 1: Breng in kaart wat met je tijd gebeurt.

 

Zolang je niet weet waar je tijd blijft, is het moeilijk hierover een overzicht te hebben. Doe eens een weekje aan tijdschrijven. Het is niet zo'n plezant klusje. Het brengt je wel helderheid wat er met je tijd gebeurt.

 

Tip 2: Zeg eens vaker nee.

 

Nee-zeggen is voor veel ondernemers lastig. Zaken weigeren, komt over als zaken afwijzen en dan voelen we ons schuldig. Vergeet niet dat het gaat om de taak, het project of een afspraak afwijzen. Dit heeft niets te maken met het afwijzen van de mens zelf.
 
Nee durven zeggen tegen de ander is ja zeggen tegen jezelf. En als jij altijd ja zegt en te veel beloftes doet aan anderen, dan voelt dat onrustig.

 

Tip 3: Werk meer samen met collega-ondernemers

 

Een goede manier om tijd te winnen, is bepaalde zaken delegeren. Jij kunt immers niet alles zelf doen. Je eigen website bouwen, je logo ontwerpen, je folders zelf printen, je boekhouding,... Denk na bij elke taak of het bij je expertise ligt. Zo niet, delegeer het aan collega-ondernemers of breid je team uit. Ik zie het dikwijls gebeuren dat ondernemers zich "verstoppen" achter hun website-layout om niet aan klantenwerving te hoeven te doen.

 

Tip 4: Stel een ijzersterke planning op

 

Plannen is cruciaal in het bereiken van resultaten. Je kunt pas plannen als het fundament van je bedrijf en  je strategie glashelder is. Pas dan kun jij een planning opmaken wat je in de wereld gaat zetten. Vergeet niet om ook ME-time in je agenda in te plannen.

 

Tip 5: Cluster taken en doe het nu

 

Je hebt vast en zeker heel wat kleine taakjes die je op de lange baan schuift. Een telefoontje om een afspraak te bevestigen, antwoorden op een "hangende mail", je dossiers klasseren,... Cluster deze taakjes en doe deze taken na elkaar, die slechts een paar minuutjes duren. Zo heb je een heleboel kleine taken afgewerkt en geeft dit nadien een voldaan gevoel.
 
Met een beter tijdbeheer kun je stukken efficiënter ondernemen. Besef dat jij nog altijd zelf de touwtjes in handen hebt en baas bent over je tijd en niet omgekeerd.
 

 

Deel dit artikel

Schrijf in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het E-book met 3 video’s

"BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"

en ontvang OndernemersTips voor een beter Resultaat