Geen timemanagement, werk aan jezelf

Deel dit artikel:

Koortsachtig zoeken we manieren om nog meer uit één dag te halen. Feit is dat 1 dag slechts 24 uur telt. Dat zijn 86.400 seconden. Geen seconde meer of minder. Vandaar dat "tijd managen" niet werkt.

Het gaat erom waar je aandacht en energie naartoe gaat.

En wat jij aandacht geeft, groeit. Zolang jij werkt in je bedrijf in plaats van aan je bedrijf, kun je geen zakelijke doorbraak bereiken.

De vraag is dus niet:

 

Hoe kan ik mijn tijd beter beheren? 
Wel: wat geef ik het meeste aandacht?

 

Om te weten wat jij het meest aandacht wilt geven, weet dan wat belangrijk voor jou is.

 

Alles belangrijk vinden, is onhaalbaar. Naast je werk wil je graag tijd doorbrengen voor sport, gezin of andere passies. Als je constant gestoord wordt en dit ook toelaat, begint je omgeving grip te krijgen over jou.
 
Een telefoontje direct beantwoorden, sms'jes direct lezen, email constant checken of elke collega die binnenloopt en tijd van je afsnoept, laat jij zelf toe.
 
Gevolg op het einde van de dag is dat jij je gefrustreerd voelt, omdat je zo weinig gedaan hebt.

 

Hoe kan ik van LIJDEN onder mijn omgeving, naar LEIDEN van mijn omgeving evolueren?

Stap 1: Sta bewust even stil en durf eerlijk naar jezelf te kijken.

 

En het is niet altijd prettig om te beseffen hoe je dagelijks bezig bent. Hoe organiseer ik mijn werk? Hoeveel uur ben ik bezig met belangrijke taken? Welke resultaten behaal ik uiteindelijk op een dag?
 
To do: Noteer 1 week lang waar je tijd naartoe vloeit en ontdek patronen.

 

Stap 2: Omarm het woordje "nee"

 

Niemand hoort graag het woordje "nee". Zowel een klant die een offerte afwijst, of een collega die "nee" zegt op de vraag heb je even tijd?
 
Hoe lager je zelfbeeld, hoe meer moeite je hebt met het woordje "nee". Je beantwoordt direct je maitjes uit angst dat je een klant zal verliezen. Je springt voor iedereen in de bres die hulp nodig heeft. Hierdoor schuift je eigenlijke werk op en raak jij erg gestresst.

 

Stap 3: Zorg dat je helder zicht hebt op wat je wilt loslaten

 

Als je to do lijst steeds langer wordt, kun je niet anders dan leren delegeren. Durven loslaten. Je kunt niet alles zelf blijven doen. We hebben 2 handen en 1 hoofd.
 
Weet goed welke taak je precies aan wie kunt delegeren. En ja, dat roept angst op. Zal de ander dat wel zo goed doen als ik? Een extra medewerker, freelancer of virtual assistant kan aardig je werkdruk verlichten mits je hen een inloopperiode gunt.

 

Stap 4: Werk aan je zelfvertrouwen en eigenwaarde

 

Hoe sterker jij in je schoenen staat, hoe beter jij je zult voelen en dit zelfs in drukke weken. Je neemt dan het heft in handen en staat terug aan het stuur van je leven.
 
Jij maakt bewustere keuzes over wat jij met je tijd wilt doen. Uiteraard kan het gebeuren dat je een keertje een brandje blust. Zorg echter dat deze brandjes niet de overhand krijgen.
 

 

Deel dit artikel

Schrijf in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het E-book met 3 video’s

"BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"

en ontvang OndernemersTips voor een beter Resultaat