Dicht je geldlekken

Deel dit artikel:

De allergrootste problemen waar een ondernemer tegenaan loopt kun je herleiden naar twee hoofdproblemen.

  • Ofwel heb je een tekort aan tijd of vrijheid tijdens het ondernemen
  • Of je hebt te weinig klanten, geld, omzet, winst

Deze 2 problemen zorgen voor slapeloze nachten, gepieker, onrust en stress. Piekeren lost het probleem niet op. Wel stilstaan en even time out te nemen om alles op een rij te zetten.

Maar ja...als je weinig tijd hebt, heb je absoluut geen tijd voor een time-out of om AAN je bedrijf te werken.

En bij te weinig omzet werk je te weinig in je bedrijf omdat je te weinig klanten, opdrachten of projecten hebt.

’t Lijkt alsof dat zowel AAN en IN je bedrijf werken niet samen gaat.

      Het is of het ene of het andere.

      Wel, eerst dacht ik dat ook.

      Toen ik startte had ik het geluk om direct een vol agenda te hebben. Nu ja geluk, na een paar weken intensief klanten werven krijg je sowieso opdrachten. Puur op geluk ondernemen is onvoldoende om goed te leven van je bedrijf.

      Neem geïnspireerd actie en reactie volgt sowieso. En ik nam gretig elke opdracht aan. Goh ik was zo blij dat ik een mooie omzet al draaide.

              Tof het stroomde…en het stroomde over…

              Na een tijdje voelde ik me er absoluut niet goed meer bij. Ik had het té druk, had geen tijd meer om vers te koken. Ik vertrok overstrest op vakantie met mijn gedachten constant bij mijn bedrijf. Mijn kinderen vonden een afwezig moeder absoluut niet leuk.

              Er was geen haar op mijn hoofd die dacht om 'AAN' mijn bedrijf te werken. Ik kende die term toen nog niet.

              Ik was vooral bezig met het werken 'IN' mijn bedrijf.

              Tot hét wakker-schud-moment...

                Een zeer grote klant stopte plots de samenwerking en mijn omzet viel voor de helft weg.

                Paniek alom. Wat er toen allemaal door mijn hoofd flitste en welke spanningen dit teweeg bracht.....Zou ik stoppen met mijn bedrijf, doorzetten, iets anders gaan doen,....

                Kortom paniekvoetbal speelt de hoofdrol...en ik ging me inschrijven in allerlei cursussen, gooide mijn website 5x om, dacht dat het aan mijn logo lag....

                Tot ik eindelijk in 2008 mijn allereerste Businesscoach onder de arm om AAN mijn bedrijf te werken en mijn bedrijf groeide gestaag naar het volgend niveau.

                Werken AAN en IN mijn bedrijf zijn broodnodig. Deze wekelijkse blokken staan in mijn agenda.

                In deze 5 punten geef ik aan hoe jij een eerste begin kunt maken:

                    #1: Maak tijd vrij om aan je bedrijf te werken.

                      Geen tijd om aan je bedrijf te werken? Bullshit! Iedereen heeft evenveel tijd.

                      Wacht niet op een abrupte wake-up call zoals een grote klant verliezen of een medewerker die wegloopt. Ook een burnout kan je lamleggen. Wees dit voor door proactief te ondernemen.

                      #2: Bepaalde de waarde van je dienst

                      Er is een zeer groot verschil tussen de uurprijs van je dienst en de waarde van één uur.

                      De waarde wordt bepaald door alle resultaten die jij belooft aan je klant. De impact van die resultaten op het leven en op de omgeving van je klant bepalen de waarde van je dienst of product.

                      #3: Herbekijk je verdienmodel

                      Zoals je wellicht weet ben ik geen voorstander van het uurtjefactuurtje model. Doch is het belangrijk dat jij intern de exacte waarde van jouw uur kent en werkt met een passend verdienmodel. Dat past bij je markt en klopt bij jou als ondernemer.

                      Soms denk je dat je moet volledig online ondernemen, dat je moet met groepen werken, dat je moet,.... Niets moet, veel is mogelijk mits je het slim strategisch vanuit een helicopterview bekijkt.

                      Het is goed minstens jaarlijks je verdienmodel te herbekijken zodat jij minder hard hoeft te werken om goed te verdienen. Het verdienmodel is één onderdeel van het Businessmodel.

                      #4: Inventariseer alle geldlekken in je bedrijf

                      Een tijdlek in je bedrijf is een geldlek. Zolang je niet bewust bent waar je tijd lekt, weet je niet precies waar jij geld en winst laat liggen.

                      Het kan zijn dat jij 1 uur langer opzoekwerk hebt voor een klant, of dat jij 2 uur in de file staat. Of je had 5 uur meer nodig om een project af te werken. Of de social media slurpt algauw 3 uur per dag van je tijd op. En zo druppelt langszaam je tijd en geld weg.

                      #5: Cijfers zijn WEL belangrijk

                      Als ondernemer doe jij je ding super graag. Je doet het niet omwille van het geld wel om hetgene dat jij te bieden hebt voor die ander. Je houdt van je werk, je klant. Het is je passie.

                      Als jij met enthousiasme en vol passie onderneemt dan straal jij dat uit naar je omgeving en dat voelen mensen.

                      MAAR: op passie alleen ondernemen, dan krijg je magere kindjes. Cijfers zijn cruciaal in het ondernemen.

                      Deel dit artikel

                      Schrijf in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het E-book met 3 video’s

                      "BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"

                      en ontvang OndernemersTips voor een beter Resultaat