Stop vandaag met deze 3 punten bij het bepalen van de prijs voor je dienst

Deel dit artikel:

Een groot obstakel voor dienstverleners is het geworstel bij de prijsbepaling van hun dienst. Een dienst verkopen is lucht verkopen. En dat is niet makkelijk.

Men kan je dienst niet zien, voelen, ruiken, proeven of horen. En met een product kan dat wel. Je bent zeker niet de enige die over zijn prijzen twijfelt.
 
Als je het aan vrienden en familie vraagt welke prijs zij willen betalen voor je dienst, dan krijg ze sowieso een verkeerd beeld van de markt.
 
Zij hebben namelijk geen urgent probleem om voor die oplossing te betalen. Dit geeft verkeerde informatie op wat je je prijs moet baseren. Dit leidt tot frustratie en verwarring voor jezelf. Door deze manier van prijssetting onderschat jij je de waarde van je dienst.
 
Wat ik terug hoor van klanten als het over prijsbepaling gaat dan krijg ik steevast één van deze antwoorden:
 
  • Wat zullen mensen denken als ik mijn prijs verhoog?
  • Welke extra's moet ik erbij doen als ik verhoog?
  • Ik heb schrik dat ik klanten ga verliezen.
  • Ik moet nog een opleiding volgen voordat ik een hogere prijs kan vragen.
Deuhh! En nog honderden andere hersenspinsels die tussen je oren zitten en je onnodig klein houden. Stop vandaag nog met deze 3 zaken als jij je prijs bepaalt. Is het lastig voor je om dit bij huidige klanten te doen, start dan morgen bij de eerste nieuwe klant:

Stop met per uur te werken

 

Een businessmodel gebaseerd op uurtjefactuurtje geeft stress. Je kunt er nooit een succesvol bedrijf op uitbouwen daar je uren beperkt zijn. Zelfs al werk je met een team, ook hun uren zijn beperkt.
 
Een klant betaalt je voor de waarde van je dienst en niet per uur. Vandaar dat het belangrijk is een passend businessmodel te kiezen.

 

Stop met het onderwaarderen van je eigen sterktes, kwaliteiten en talenten.

 

Veel dienstverleners zien niet de unieke kwaliteit van hun dienst. Ze herkennen niet de meerwaarde die zij betekenen voor hun potentiële klant. Een prijs van een dienstverlener is niet vergelijkbaar.
 
Je bent uniek. Want er is niemand die precies dezelfde weg van opleidingen, expertise en ervaring in huis heeft. Jezelf gaan vergelijken met je concullega 's is niet slim.
 
Als het voor jezelf niet helder is wat precies je sterktes zijn, kun je ze niet verkoopbaar maken voor je klant. Jij kunt leren verkopen zonder je een verkoper te voelen.
 

 

Stop met dingen te veronderstellen

 

Hoeveel keer heb jij een lagere prijs voorgesteld omdat je 'veronderstelt' dat dit een beter bedrag is wat je klant wilt betalen? Jij kunt niet weten wat een klant denkt. Dit veronderstel jij.
 
Maak geen veronderstellingen. Je krijgt idealere klanten als je een goeie prijs durft te vragen. Je ideale klant is bereid om te investeren, is gemotiveerd en gelooft dat jij de oplossing hebt om hem te helpen.
 
Door het onderwaarderen van je diensten, prijs jij jezelf te laag en voel jij je misnoegd nog voordat je aan de levering van je dienst begint. En dit straal je uit naar je klanten. Zij voelen dat ook dat je niet zo gelukkig bent. Het voelt als een werknemer die ferm onderbetaald wordt.
 
Weet dat jij het waard bent om goed te verdienen voor de waarde die je levert.
 
In het verkopen van je dienst gaat het niet enkel over het marketen ervan. Marketing is een belangrijk aspect. Het gaat vooral over wat er tussen je oren gebeurt op het moment dat jij je dienst voorstelt aan je klant.
 

 

Deel dit artikel

Schrijf in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het E-book

"BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"

en ontvang BusinessVitamines voor een beter Resultaat