Kies een simpel verdienmodel

Deel dit artikel:

Kies een simpel verdienmodel.

Een verdienmodel is de manier hoe jij geld verdient.

Dit kan het uurtjefactuurtje-model zijn, een programma, een retreat, een workshop, een opleiding, een op-maat-project,…

Veel ondernemers zeggen soms: “Sabine, je bent tegen uurtjefactuurtje”.

Ik ben zeker niet tegen uurtjefactuurtje.

Het is de kunst dat je goed geld kunt en mag verdienen met de waardevolle tijd die je geeft.

En houd het ook simpel.

Als jij 27 verschillende diensten aanbiedt op je website, dan is het lastig kiezen voor je klant.

Keep It Simple !

Keep It Simple !

Als je 100 klanten wilt voor 50 € dan kost dit meer tijd, geld en energie dan 1 klant die 5.000 € betaalt.

En denk je: “Ja maar, 5.000 € dat gaat niet in mijn sector”, of misschien vind je dit bedrag te laag.

Dit zijn mindfucks in ons hoofd. Bouw je bedrijf zoals jij het wilt.

>> de ene klant koopt een handtas van 15 €,
een ander koopt die Delvaux van 1.500 €.

>> de ene klant rijdt in een tweedehandswagen van 5.000 €,
een ander rijdt met een zware auto van 50.000 €.

>> de ene klant laat zijn voeten verzorgen aan 30€,
een ander boekt een 5 daagse wellnessretreat aan 3.000 €.

Honderd mensen samen krijgen aan 50 € is lastiger qua marketing, teamkosten, administratie.

Neem steeds het ganse plaatje van je verdienmodel onder de loep voordat je een conclusie trekt.

Hoe je denkt over geld en prijzen heeft te maken met (eigen)waarde.

Als ik je vraag: “Welke prijzen hanteer je?”.

Jouw antwoord vertelt hoe hoog jij de waarde van je diensten inschat .

In wezen hangt 'eigenwaarde' daar niet aan vast.

En toch vraagt het doorvoelen van de 'waarde van je diensten' een innerlijke shift.

Als je de shift wilt maken naar die betere omzet, maak de shift in je geldverhaal.

Als dat innerlijk niet gebeurt is het lastig goeie prijzen te vragen voor je waardevolle diensten en om je omzet en vooral de winst te laten stijgen.

De allersimpelste manier om te groeien met je bedrijf is prijzen verhogen.

Het is wel één van de meest spannendste.

 

In 2005, toen ik startte met mijn bedrijf vroeg mijn klant na een paar weken om mijn factuur op te maken.

Ik had 2 weken intensief gewerkt bij die klant.

Indertijd werkte ik aan 33 €/uur (ja, je leest het goed). Je snapt wellicht hoe laag ik 'mijn waarde' inschatte.

Ik maakte de factuur op en kwam na 2 weken werk aan een totaalbedrag van iets boven de 3.000 €.

En…

Ik durfde die factuur niet op te sturen.

Waarom niet?

Wel, in de tijd van het familiebedrijf verdiende ik slechts 22.000 BEF = +500 €/maand.

En ik dacht (dat hoofd toch!) als ik na 14 dagen werken evenveel verdien dan na 6 maanden voor mijn vader. Dat kan ik toch niet maken?

Het duurde een paar nachtjes voordat ik die factuur opmaakte.

Met okselvijvers gaf ik de factuur af aan de klant.

Die betaalde netjes de dag nadien de factuur zonder enige een opmerking. (Want mijn grootste angst was dat de klant zou zeggen: Ik betaal je niet).

Dit betekende nog niet de grootste shift.

Na 1 jaar samenwerken vertelde die klant mij:

“Sabine, goed nieuws, mijn bedrijf is afgelopen jaar maal 3 gegaan dankzij jou”.

Pardon?

Pas toen begon ik de waarde te snappen wat mijn diensten betekenden voor zijn bedrijf.

Want zolang je de waarde niet voelt van je waardevolle diensten is het moeilijk de shift te maken naar een hogere prijs.

Dit was puur geldmindset.

 

Kijk eens naar je prijzen, kloppen ze nog?

Kloppen je prijzen met de meer-waarde die je geeft aan klanten?

En doorvoel je zelf jouw meer-waarde?

En besef het is helemaal oké om lagere prijzen te vragen als je 50 mensen in een groep stopt.

Als je echter heel persoonlijk 1-op-1 werkt met klanten, op maat, veel toegankelijker bent, vraag daar dan aub een mooie tegenwaarde voor.

Deel dit artikel

Schrijf in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het E-book

"BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"

en ontvang BusinessVitamines voor een beter Resultaat