Je motivatie is brandstof voor je onderneming

Deel dit artikel:

Jezelf motiveren voor iets waar je geen interesse voor hebt, is erg lastig. Enkele voorbeelden ter illustratie:
 
• Een student in een studierichting die niet bij hem past. 
• Een onderneemster die haar man volgde in zijn bedrijf en haar passie aan de kant zette. 
• Een freelancer die als werknemer voor een groot bedrijf werkt en zijn vrijheid en creativiteit kwijt is.
 
Je herkent zeker één of ander verhaal in je omgeving.
 
Als je gemotiveerd bent, voel jij je energiek. Je bent enthousiast en werkt met hart en ziel. Een uurtje meer of minder maakt weinig uit. Voel jij je echter futloos en moe? Zakt je energie steeds weg? Hoog tijd om te checken of je motivatie nog goed zit.

Weet Waarom je onderneemt.

 

Motivatie heeft te maken met je ‘Big Why'. Waarom doe je wat je doet? 
Ontdek wat je drijft. Wat beweegt je als ondernemer? De reden moet groot genoeg zijn zodat je energie krijgt om vooruit te komen. Geld verdienen zal niet de hoofdreden zijn.
 
Geld en omzet halen is belangrijk maar er zit een diepere reden onder.
Deze drijfveer is altijd aanwezig. Je drijfveer zorgt dat je werk doet dat bij je past. Daaronder zit vaak een dieperliggende behoefte. Als jij rekening houdt deze behoefte, voel jij je gelukkig.
 
Doe iets wat jij echt wilt.
 
Iets doen dat je niet graag doet, houd je niet vol. Op een dag begint het te knagen. Dit gevoel wordt sterker als je er niet naar luistert.
 
Waarom werk ik als ondernemerscoach? Ik ben gepassioneerd door Groei. Het is mijn missie om het klein(er) bedrijf naar een groot succes te begeleiden.
 
Ik begrijp heel goed hoe het voelt om te starten vanaf nul. Vandaar dat ik gepassioneerde ondernemers succesvol help groeien zodat ze hun droombedrijf neerzetten en voldoende vrije tijd overhouden. Ik ben hierin een inspirerend voorbeeld.
 
Als meer mensen gepassioneerd ondernemen en voldoening halen uit hun werk dragen we bij tot een betere welvaart en welzijn in de wereld. Het geluk en succes waar elke ondernemer naar verlangt.
 

 

Stel enthousiaste ondernemersdoelen

 

Van een doel moet je even schrikken en heel blij worden. Enthousiasme gecombineerd met gezonde spanning.
 
Daarnaast moet je een intentie zetten. Zonder intentie gebeurt er niets. Maak je doel heel concreet:
 
  • Ik wil 5 nieuwe klanten deze maand.
  • Ik schrijf tweewekelijks een nieuwsbrief.
  • Ik spendeer elke dag 30 minuten aan social media.
Nadat je een concreet doel hebt, neem je de nodige stappen om je doel te bereiken.
 
Leg je ondernemersdoel niet té ver in de toekomst. Stel dat jij over 15 jaar je omzet verviervoudigd wilt hebben. Als het doel zover in de toekomst ligt motiveert dit niet. Je verbindt er geen directe actie aan want je hebt nog 15 jaar de tijd om dit doel te verwezenlijken. Dus schuif je het op de lange baan. Zet wekelijkse intenties.
 

 

Een minder positief zelfbeeld vermindert je motivatie om iets te ondernemen.

 

De allerbeste motivatie komt vanuit jezelf. Het geloof in je eigen kunnen is cruciaal om gemotiveerd te ondernemen. En je komt angsten, twijfels en obstakels tegen als jij je ondernemersdroom in de wereld zet. Sowieso.
 
Hoe lager je zelfbeeld, hoe lastiger het wordt om gemotiveerd stapjes te blijven zetten en de nodige taken uit te voeren.
 

 

Zorg dat je ambitie nog sterker is dan talent

 

Hoezo, ambitie nog sterker? Is talent dan niet belangrijk? Uiteraard moet je goed zijn in je vak. Je gedrevenheid en het verlangen naar je droombedrijf zijn uiterst belangrijk.
 
Volg je hart. Zet je passie in de wereld. Je gedrevenheid vormt de brandstof naar je ondernemers-succes.
 
Heb jij het gevoel dat er meer in je bedrijf zit dan dat er momenteel uitkomt? Dan houden onbewuste belemmeringen je tegen in je groei.
 

 

Deel dit artikel

Schrijf in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het E-book

"BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"

en ontvang BusinessVitamines voor een beter Resultaat