Geen teleurstelling bij het kiezen van de juiste BusinessCoach

Deel dit artikel:

Is de businesscoachwereld verziekt?

Deze blog zag in 2015 het levenslicht.
Er was toen weinig respons. 
Het thema leefde onvoldoende aan de oppervlakte.
Nu voel ik in het diepst van mijn vezels om deze blog een update te geven.

Meer en meer lees ik uitingen van ondernemers die ontevreden zijn over hun businesscoach.
Soms terecht, soms onterecht.
Denk dat er over geen enkele sector zoveel meningen, soms oordelend of verwijtend geschreven wordt.

Enerzijds deden reacties me pijn omdat ik begaan ben met de mens achter de ondernemer.

Anderzijds maakt het een ‘heilige woede’ in me wakker.
Want ik pik het niet dat goeie BusinessMentors met kennis van zaken ook met een scheef oog bekeken worden.

“Ondernemers worden erin geluisd met investeringen van 10 à 20.000 € met zero resultaat”.

  • Geloofden ze in het succesverhaal in 1 jaar en 3 stappen naar 100.000 €?
  • Liepen ze in de dramaverhalen ‘ik was alles kwijt en nu ben ik rijk’?
  • Hoopten ze door extreem te investeren, extreem te verdienen?
  • Volgden ze de kudde en negeerden ze hun intuïtie?

Ik vind het zonde.
Zonde van het geld, de tijd en de stress die het hen gaf. En ook zonde van de 'besmetting' van de sector.

Zelf investeerde ik de eerste keer tien jaar terug 2x 6.000 € in de verkeerde marketingcoach.
Deze koos ik vanuit “angst”. Het jaar ervoor was ik de helft van mijn omzet kwijt door verlies één grote klant.

En toch...KWALITEITSvolle businesscoaching werkt!

Daar ben ik geen honderd maar tweehonderd procent van overtuigd. Als de goeie mentor met kennis van zaken een match heeft met een gecommitteerde coachee, bereik je zeer mooie resultaten.

Alles start bij de keuze van de BusinessMentor of Ondernemerscoach voor jou. De truc is om die mentor te vinden met sterke coachvaardigheden, de nodige ondernemerservaring en de "spirit" om je te begeleiden waar jij graag wilt zijn. Want het draait vooral om jou. Jij als mens in je bedrijf.

Waarom heb jij een BusinessMentor nodig?

  • Een goeie BusinessMentor geeft inspiratie, waardevolle, strategische tips, diepe inzichten en helpt kiezen uit al je creatieve ideeën maar kiest NIET voor jou
  • Een goeie BusinessMentor helpt je tijd of geld te besparen
  • Een goeie BusinessMentor helpt je fouten te vermijden
  • Een goeie BusinessMentor helpt je door de bomen het bos te zien
  • Een goeie BusinessMentor helpt je focussen op de juiste dingen
  • Een goeie BusinessMentor zegt je ronduit waar het op staat
  • Een goeie BusinessMentor daagt je uit om naar jouw volgend niveau te groeien.

Zorgt die BusinessMentor dan écht voor het verschil?

Ik nam Belgische, Nederlandse en Amerikaanse Coaches onder de arm.
Proefde van grotere events, korte eendaagse trainingen, online trainingen, persoonlijke 1-op-1 coachings.
Kortom, ik leerde veel, vond veel waarde maar er zat heel wat "crap" tussen. Soms veel goeroe-gehalte met weinig inhoud. Soms extreem goeie coaches absoluut niet 'bekend'.

Maandelijks spreek ik ondernemers die investeringen deden van 17.000 -20.000$  met teleurstellende resultaten. Daarna willen ze zo snel en zo goedkoop mogelijk begeleid worden door een ander. Soms voelen ze zich schuldig omdat ze de verkeerde keuze maakten.

De Businessmentors die mij de grootste transformatie bezorgden, waren diegenen die goed konden coachen, hun vak kenden en de "mens" centraal stelden. Hoe je een video of webinar opzet of het verkoopsgesprek voert leer je in een stappenplannetje of google eens op youtube.

De weerstand om dit daadwerkelijk te gaan doen is andere koek. En daar werd ik door mijn angsten en twijfels gecoacht en om heel dicht bij mezelf te blijven. Want ja, je komt jezelf sowieso tegen in een businesscoachtraject.

Ik zocht nooit geen "Hellyessss!" coach, of eentje die enkel complimenteerde.
Constant bevestiging zoeken van je coach werkt averechts omdat je die waardering aan jezelf mag geven. (Uiteraard is een complimentje van de coach altijd welkom).

Ik wou mijn blinde vlekken onder ogen zien, uitgedaagd worden zodat ik kon groeien en wou de waarheid onder ogen zien. Zelfs al was deze niet altijd zo leuk om te horen. Mijn beste coaches waren degenen die iets raakten in mij en dan pas maakte ik de shift.

Er wordt gezegd dat je op een goeie coach eens kwaad moet worden. En ja dat klopt.

Vandaar dat BusinessCoaching niet enkel om ‘big-hairy-goals’ gaat.

Als jij jezelf een groot doel stelt, komen er doemgedachtes naar boven. Doordat je regelmatig in contact staat met je businesscoach zorg je ervoor dat je stappen blijft nemen. Anders geraak je niet vooruit. Als je dingen uitstelt en niets doet, is het meestal niet omdat je geen tijd had. Het is meestal omdat iets niet helder was of dat je het durfde.

Je coach zegt je wat je nodig hebt en niet wat je graag wil horen. En dat kan best confronterend zijn.

17 belangrijke vragen voordat je in zee gaat met je BusinessCoach:

#1 Heeft je BusinessCoach expertise in ondernemerschap en in datgene je wilt leren?

Het is één van de allerbelangrijkste vragen die je kunt stellen en helaas weinig wordt gesteld: "Welke ervaring heb je in mijn sector?"

Ook al voelt de coach kloppend met je hart, houd je hoofd erbij!

Door internet wordt impact en de meeste volgers belangrijker dan expertise. En ja, da’s jammer. Wat is de expertise van je businesscoach? In wat blinkt die uit? Kies niet zomaar de eerste de beste. Wat wil jij dat je businesscoach jou bijbrengt?

Elk bedrijf is uniek en elke sector heeft zijn eigenaardigheden. Er zijn heel wat tools en technieken. Sommige werken gewoon niet in bepaalde sectoren en het is belangrijk dat je coach dit ronduit durft te vertellen.

#2 Doe jij je huiswerk voordat je in zee gaat?

Intuïtief en zuiver beslissen is slim. En toch houd aub dat hoofd erbij. Check daarom klantentestimonials van de coach,ook al voelt die 'zuiver'. Hiermee bedoel ik niet een referentie van één los dagje training maar van klanten die een langer traject liepen.

Coachen is een groeiproces en een vak. Een keertje over gloeiende kolen lopen helpt je niet om je omzet te verhogen. Het gaat om het concreet resultaat dat jij als een klant boekt (zonder gehecht te zijn aan dat resultaat).

Check de coach zijn achtergrond of vraag erom. Dit doe je door te surfen naar de website, controleer het Linkedinprofiel of google de naam van de coach. Bekijk aanbevelingen en vooral resultaten van klanten.

#3 Heb je een klik met de BusinessCoach?

Begin nooit een traject met een coach als je geen "klik" voelt met die persoon. Je coach is niet je vriendje, want je coach gaat je stretchen. Je moet je wel kunnen openstellen voor de vertrouwensband.  

Een coach luistert en geeft eerlijk en open feedback. Je coach is geduldig en snapt zaken waar je tegenaan loopt. Je kunt ideeën aftoetsen. Je coach beslist nooit voor jou maar helpt je weloverwogen keuzes te maken zodat jij in de toekomst zelf beslist zodat je zonder coach verder kunt. Je coach is eerlijk, integer en respectvol zelfs als je iets moet horen dat je niet wilt horen.

#4 Word je ondersteund door je BusinessCoach?

Een coachtraject is een groeiproces om naar het volgend niveau te groeien en dit voel je in gans je leven. De beste coaches volgen hun klanten op, luisteren naar hun verhalen en zijn er als de klant vastloopt (en geloof me dat gebeurt sowieso in een traject).

In wezen is het als coach makkelijker om 100 mensen in een zaal op te peppen en een podiumperformance te geven dan 10 ondernemers intensief te begeleiden.

De fout die ik gemaakt hebt was de coachkeuze omwille van haar beroemdheid. De "beroemdste" coaches zorgen ervoor dat ze beperkt toegankelijk zijn.

Zie nooit je coach als een goeroe die jij klakkeloos moet volgen. Een coach maakt je nooit afhankelijk. En helaas zie ik ondernemers soms blindelings hun goeroe volgen. Bangelijk!
De betrachting van een goeie coach is dat jij de dingen volledig zelf kunt gaan doen. Dit is cruciaal om een persoon in zijn volle power te zetten.

#6 Ziet je BusinessCoach snel je geld,-energie en tijdlekken?

Ook jij zit met lekken in je bedrijf die je (onbewust) tijd en geld kosten. Als je enkel met marketing en sales bezig bent, dan laat je serieus wat omzet en winst liggen.

Een energielek of tijdlek in je bedrijf is een geldlek. Als je de gemiddelde waarde en begrijp me niet verkeerd ik bedoel de WAARDE van een dienstverlenend uur (dit is niet de prijs die je vraagt aan je klant) varieert tussen de 150 à 300 € excl BTW of meer.

Als je tijd een uurtje lekt per dag dan lekt je bedrijf al gauw 1000 € per week. Reken dat maar uit wat je jaarlijks verliest.

#7 Heb je al geproefd van je BusinessCoach?

Ja proeven....proef van iets gratis dat je Coach deelt: een tip, een nieuwsbrief, een gratis webinar. Luister hoe waardevol deze businesstips en verhalen zijn die je krijgt van je coach. Er zitten namelijk veel "fluffy story’s" tussen. Vertelt de coach ook een slimme tip of zijn het enkel succesverhalen?

#8 Kies je de massa of de persoonlijkere aanpak?

Ben je iemand die liever met honderden mensen in een groep zit? Prima, er zijn tal van grote, bekende namen te vinden.

Zelf boekte ik de allergrootste sprongen in een persoonlijkere aanpak.  En dit zie ik bij klanten ook gebeuren.

#9 Ga je in gesprek voor je op de “JA, ik bestel”-knop klikt?

Coaching is intensief. Ga persoonlijk in gesprek met de businesscoach voordat je JA zegt tegen een langer traject. En dan bedoel ik met de coach die jou gaat coachen en niet de assistent. Bespreek je doelen en wat je wilt bereiken en stel alle vragen waarop je antwoord wilt.

#10 Doet je coach zelf wat hij of zij verkondigt?

Je businesscoach moet zijn pluimen verdiend hebben in datgene zij jou gaat leren. Neem als voorbeeld: Als je coach jou leert om je prijzen te verhogen en je coach werkt zelf met erg lage prijzen dan zit je wellicht bij de verkeerde Coach.

Er is voor elke ondernemer een geknipte Ondernemerscoach te vinden. Maak een weloverwogen keuze voordat je in een coachtraject stapt.

#11 Word je erin geluisd door een affliate?

Veel businesscoaches werken met affliates. Affliates zijn collega’s die hen promoten en in ruil een mooie fee krijgen. Zelf doe ik dit niet want de meeste affliates doen het puur voor het extra inkomen.

En ja, ik mis hierdoor een mooie omzet. Ik vertrouw erop dat de juiste klanten mij vinden enerzijds door doorverwijzingen van tevreden klanten, anderzijds door strategische zichtbaarheid en de energie die ik uitstraal.

#12 Lopen er juridische zaken tegen de businesscoach?

Ja, je leest het goed. Ik heb het nog niet voorgehad. Wel was ik verbaasd te horen van een Nederlandse vriendin dat ze met een paar een businesscoach voor de rechtbank gingen dagen. Vraag rond want het is niet de eerste keer dat ik dit hoorde.

#13 Wat doen bij teveel twijfel?

Men leert bij verkopen dat bij twijfel van de "klant" je de twijfel of het bezwaar moet ombuigen. Het is mijn ervaring als de klant téveel twijfelt het veel beter is te wachten. (Uiteraard kun je blijven wachten, als je blijft twijfelen :).

De meeste van mijn klanten voelden intuïtief een diepe JA. Mits ik die ook aanvoel, dan pas gaan we samen in zee.

#14 Werkt je businesscoach holistisch?

Werkt je businesscoach zakelijk en persoonlijk? Staat je coach met beide voeten op de grond? Bekijkt je coach je business en leven vanuit een helicopterview? Houd die rekening met je context?

Je mag dromen, ik ken echter weinig ondernemers die ‘de 4 uren werkweek’ toepassen en goed kunnen leven. Het is belangrijk dat je droom in een concreter actieplan gegoten wordt. Anders zweef je en kom je nergens uit.

Anderzijds kreeg ik van puur strategisch actiegerichte coaches ontzettend veel stress. De combi tussen het strategische, energetische en de juiste actiestappen zorgt voor mooi resultaat.

#15 Word je BusinessCoach zelf gecoacht?

Ook een cruciale vraag om te horen of jouw coach zelf gecoacht wordt.
Blijft die investeren en ontwikkelen om scherp te blijven?
Zorgt je coach goed voor zichzelf?

#16 Houd jij F.O.C.U.S. ?

Als je in een Businessprogramma zit, raad ik je nooit aan om nog een traject erbij te volgen.
Follow One Course Untill Succesfull.
Veel businesscoaches vertellen dat dit geen probleem is.
Rond eerst het ene traject af voordat je in iets nieuws onderdompelt.

#17 De investering in een goeie businesscoach betaalt zichzelf terug.

Op het einde van de rit draait het om: Welk resultaat werd er behaald?
Wat werd er getransformeerd, verbeterd?
Een goeie investering betaalt zichzelf terug. Dit zie ik binnen een paar weken of kwartaal gebeuren.

En ik snap als de geldmindset om 600 € te investeren al extreem hoog is, dat 6.000 € extreem oncomfortabel voelt.

Vandaar dat het voor mij niet integer voelt een exclusievere dienst aan te bieden aan iemand die compleet in financiële onrust zit. Ook al wordt er beweerd dat men de klant 'over de streep' moet trekken.

Voilà ik hoop dat bij het kiezen voor de juiste businescoach je makkelijker kunt beslissen aan de hand van deze 17 reflectievragen.

Alvast veel succes gewenst naar het volgend niveau!

En wil je er even over doorpraten. Vraag dan een persoonlijk gesprek met mij aan.

Deel dit artikel

Schrijf in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het E-book

"BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"

en ontvang BusinessVitamines voor een beter Resultaat