Geen teleurstelling bij het kiezen van de juiste BusinessCoach

Deel dit artikel:

BusinessCoaching werkt...

Daar ben ik geen honderd maar tweehonderd procent van overtuigd. Als de goeie Coach een match heeft met een gecommitteerde Coachee, bereik je mooie resultaten.

Alles start bij de keuze van de Ondernemerscoach voor jou. De truc is om de Businesscoach te vinden met sterke coachvaardigheden, de nodige ervaring en de "spirit" om je te brengen waar jij graag wilt zijn. Want het draait om jou en je bedrijf.

 

Waarom heb jij een BusinessCoach nodig?

  • Een BusinessCoach geeft inspiratie en waardevolle tips en helpt kiezen uit al je creatieve ideeën maar kiest NIET voor jou
  • Een BusinessCoach helpt je veel tijd of geld te winnen
  • Een BusinessCoach helpt je fouten te vermijden
  • Een BusinessCoach helpt je door de bomen het bos te zien
  • Een BusinessCoach helpt je focussen op de juiste dingen
  • Een BusinessCoach zegt je ronduit waar het op staat

Maakt die BusinessCoach dan echt het verschil?

Zelf nam ik Belgische, Nederlandse en Amerikaanse Coaches onder de arm. Proefde van grotere events, korte eendaagse trainingen, online trainingen, persoonlijke 1-op-1 coachings. Kortom, ik leerde veel, vond veel waarde maar er zat ook wat "crap" tussen (ja, sorry voor de uitspraak).


De Businesscoaches die het grootste verschil maakten waren degenen die erg goed konden coachen en de "mens" centraal stelden. Hoe je een video of webinar opzet of het verkoopsgesprek voert leer je in een stappenplan. De weerstand om dit daadwerkelijk te gaan doen is andere koek. En daar werd ik door mijn angsten en twijfels gecoacht.

Ik zocht nooit geen "Yeahyeah" coach, of eentje die enkel complimenteerde en hoera riep. Dat werkt niet op lange termijn. (Uiteraard is een complimentje altijd welkom). Ik wou mijn blinde vlekken onder ogen zien, uitgedaagd worden zodat ik kon groeien en wou de waarheid onder ogen zien zelfs al was deze niet altijd zo leuk om te horen. Mijn beste coaches waren degenen die iets raakten in mij en dan pas maakte ik de shift.

Er wordt wel eens gezegd dat je op een goeie Coach eens kwaad moet worden. En ja dat klopt.

Vandaar dat BusinessCoaching niet enkel om doelen stellen gaat.

Als jij jezelf een groot doel stelt, komen er doemgedachtes naar boven. Doordat je regelmatig in contact staat met je coach zorg je ervoor dat je stappen blijft nemen, anders geraak je niet vooruit. Als je dingen uitstelt en niets doet, is het meestal niet omdat je geen tijd had. Het is veelal omdat je iets niet durfde.

Je coach zegt je wat je nodig hebt en niet wat je graag wil horen. En dat kan best confronterend zijn.

8 vragen die jij je kunt stellen bij het kiezen van je BusinessCoach

#1 Heeft je coach Expertise in ondernemen en hetgene je wilt leren?

Het is één van de allerbelangrijkste vragen die je kunt stellen aan je BusinessCoach en helaas weinig wordt gesteld: "Welke ervaring heb je in mijn sector?" Door internet wordt impact belangrijker dan expertise en dat is jammer. Wat is de expertise van je coach? In wat blinkt deze uit? Kies niet zomaar de eerste de beste. Wat wil jij dat je businesscoach jou bijbrengt?

Elk bedrijf is uniek en elke sector heeft zijn eigenaardigheden. Er zijn heel wat tools en technieken. Sommige werken gewoon niet in bepaalde sectoren en het is belangrijk dat je coach dit ronduit durft te vertellen.

Check je coach zijn achtergrond of vraag het gewoon. Dit doe je door te surfen naar de website, controleer het Linkedinprofiel of google de naam van de coach. Bekijk aanbevelingen en resultaten van klanten die een LANGER traject volgden en niet een eendaagse training.

#2 Heb je een klik met je Coach?

Begin nooit een traject met een coach als je geen "klik" hebt met deze persoon. Je moet open kaart kunnen spelen anders is er onvoldoende vertrouwen.  

Een coach luistert naar je en geeft eerlijk en open feedback. Je coach is geduldig en snapt de zaken waar je tegenaan loopt. Je coach wordt nooit je vriendje. Je kunt ideeën aftoetsen. Je coach beslist nooit voor jou maar helpt je weloverwogen keuzes te maken zodat jij in de toekomst zelf beslist. Je coach is eerlijk, integer en respectvol zelfs als je iets moet horen dat je niet wilt horen.

#3 Word je ondersteund door je Coach?

Een coachtraject is een groeiproces om naar het volgend niveau te groeien en dit voel je ook in je privéleven. De beste coaches volgen hun klanten op, luisteren naar hun verhalen en staan er als de klant vastloopt (en geloof me dat gebeurt sowieso in een traject).

Een fout die ik zelf gemaakt hebt was de coachkeuze omwille van haar beroemdheid. De "beroemdste" coaches zorgen ervoor dat ze beperkt toegankelijk zijn waardoor je blijft hangen en niet vooruit geraakt.

Zie nooit je coach als een Guru die jij klakkeloos moet volgen. Een coach maakt je nooit afhankelijk. De betrachting van een goeie coach is dat jij de dingen volledig zelf kunt gaan doen (nu ik dit schrijf merk ik dat dit gelijk tegen mijn eigen commerce is maar dit is cruciaal om een persoon in zijn volle power te zetten).

#4 Ziet je Coach snel je geld,-energie en tijdlekken?

Ook jij zit met lekken in je bedrijf die je (onbewust) tijd en geld kosten.

Een energielek of tijdlek in je bedrijf is een geldlek. Als je de gemiddelde waarde en begrijp me niet verkeerd ik bedoel de WAARDE van een dienstverlenend uur (dit is niet de prijs die je vraagt aan je klant) varieert tussen de 150 à 300 € excl BTW of meer. Als je tijd een uurtje lekt per dag dan lekt je bedrijf al gauw 1000 € per week. Reken dat maar uit wat je jaarlijks verliest.

#5 Heb je al geproefd van je coach?

Ja proeven....proef van iets gratis dat je Coach deelt: een tip, een nieuwsbrief, een gratis webinar. Luister hoe waardevol deze businesstips en verhalen zijn die je krijgt van je coach. Er zit namelijk veel "crap" tussen. Vertelt de coach ook een slimme tip of zijn het enkel succesverhalen?

#6 Doet je coach zelf wat hij of zij verkondigt?

Je businesscoach moet zijn pluimen verdiend hebben in hetgene hij jou gaat leren. Neem als voorbeeld: Als je coach jou leert om je prijzen te verhogen en je coach werkt zelf met lage prijzen dan zit je wellicht bij de verkeerde Coach.

Er is voor elke ondernemer een geknipte Ondernemerscoach te vinden. Maak een weloverwogen keuze voordat je in een coachtraject stapt.

Tot slot nog 8 minitips voor het kiezen van je juiste Coach:

1. Beslis nooit direct over een Businesscoach, slaap er een nachtje over.

2. Check referrals van je coach en hiermee bedoel ik niet een referentie van één los dagje training maar van klanten die langere trajecten liepen met de coach. Coachen is een groeiproces. Na één dag training zit je sowieso in een positief energieveld.

3. Ben je iemand die van het "whoehoewhoewhoe gehalte" houdt en liever met honderden of duizenden mensen in een zaal zit? Prima, er zijn tal van Grote, bekende coaches te vinden. Zelf geloof ik in een persoonlijkere aanpak.  

4. Staat je coach met beide voeten op de grond? Ja, je mag zeker dromen. Het is belangrijk dat je droom in concrete actiestappen gegoten wordt anders zweef je.

5. Ga altijd persoonlijk in gesprek met de businesscoach voordat je JA zegt tegen een langer traject. Bespreek je doelen en wat je wilt bereiken en stel de vragen waarop je antwoord wilt.

6. En alhoewel men leert bij verkopen dat bij twijfel van de "klant" je de twijfel of het bezwaar moet weerleggen is het mijn ervaring dat als je als klant téveel twijfelt is het beter te wachten. (Uiteraard kun je blijven wachten, als je blijft twijfelen).

7. Een goeie businesscoach betaalt zichzelf sowieso terug. Dit kan binnen een paar weken of maanden.

8. En als je in een BusinessTraject zit, raad ik je nooit aan om nog een traject erbij te volgen. Rond eerst het ene af voordat je in iets nieuws onderdompelt.

Voilà ik hoop dat het kiezen voor de juiste coach je makkelijker afgaat. Alvast veel succes gewenst naar het volgend niveau!

Deel dit artikel

Download GRATIS E-book + 3 Video’s

"BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"

en ontvang OndernemersTips voor een beter Resultaat