Drie grote sprongen die jij kunt nemen met je bedrijf als je angst parkeert

Deel dit artikel:

Ook jij kunt dit kwartaal nog een mooie groei doormaken met je bedrijf. Klinkt dit ongeloofwaardig?

Wel naarwie luister jij? Geloof je in groei? Omring jij je met gelijkgestemde ondernemers? Of haalt je omgeving je naar beneden?

Weet dat jij degene wordt zoals de vijf mensen waarmee jij je het meest omringt. Kies dus zorgvuldig je omgeving. Zeker wat businessvlak betreft.

Een omgeving die kleiner denkt, houdt je klein. Je omgeving wilt je behoeden dat je faalt. (en dit doen ze meestal uit liefde hoor) Ze projecteren hun eigen angsten op jou omdat je niet zou afgaan. Hierdoor begin je ook aan jezelf te twijfelen.

En dat is zonde. Heb je al eens nagedacht wat jij allemaal kunt betekenen met je expertise en talenten voor de ander? Jij doet een ander tekort als je niet groeit. En zo mis je klanten en inkomen.

En precies dit aspect snap ik nu ook goed. Ik dacht te klein. Ik organiseerde vorig jaar trainingen met een 10 tal mensen omdat ik geleerd had dat een groepje van 12 ideaal is.

Dankzij mijn BusinessCoach en mastermindmaatjes train ik nu groepen van een 30 tal mensen waarbij deze mensen vol energie, tips en inspiratie huiswaarts keren. Prachtig om te zien!

Je creëert dus je eigen waarheid. Nog een voorbeeldje. Ik geloofde dat de zomer mijn kalmste periode van ‘t jaar was. Dat was afgelopen 10 jaar al altijd zo geweest.

Dit jaar was het een ongelooflijk superdrukke zomer. Dus wat ik eerst geloofde was een gedachte gebaseerd op het verleden. En dit doen we constant. Ook jij. We geloven dingen gebaseerd op vroegere ervaringen.

Creëer daarom nieuwe gedachtes op je toekomst gericht. Hetzelfde geldt met het nemen van beslissingen. Beslissen is één van de lastigste aspecten tijdens het ondernemen. Snelle beslissers groeien sneller met hun bedrijf. Uitstellers blijven hangen en missen mooie kansen.

Neem je beslissingen met het oog op je droomvisie en niet op basis van angst. Graag deel ik drie mooie groeisprongen (leaps) die jij nu al kunt nemen.

Leap 1: Doe iets wat je nog nooit gedaan hebt voor je zichtbaarheid

 

En dat kan op verschillende manieren: Enkel op social media berichtjes posten is lekker veilig. Ik spreek om een echte ‘Groeisprong' te nemen. Organiseer een spreekevent online of offline, maak een video filmpje, update je linkedinprofiel. Klinkt dit bangelijk? Ja dat is het ook wel een beetje.
 
Zeker als het iets is dat je nog nooit gedaan hebt. Een geïnspireerd doel moet altijd een beetje spanning geven. Dat is gezond voor je stretch, je groei.
 
Wachten tot iets 100% goed voelt....dan blijf je wachten. Pas als je een paar keer iets nieuws gedaan hebt voelt het beter, makkelijker omdat je dit gewoon wordt. En dan ben jij gegroeid!

 

Leap 2: Delegeer werk dat niet tot je prioriteiten behoort

Ik ken ondernemers die alles zelf doen. Hun website updaten, blogartikels verdelen, visitekaartjes maken, folders uitdelen, strijken, poetsen,...noem maar op.

 
Jij kunt niet alles zelf blijven doen. Dit houdt je groei tegen. Schrijf de taak op die jij het minst leuk vindt. Zoek iemand die dit wel goed kan en delegeer het.
 

 

Leap 3: Maak een mooie exclusievere dienst door het omvormen van je huidige dienst

 

4% van je huidige klanten wacht letterlijk op een meer persoonlijker aanpak, extra service zeg maar VIP behandeling. Een exclusievere dienst in de markt zetten is de meest makkelijke manier om sneller te groeien. Stel dat je een coach/consultant bent en werkt individueel aan 100 €/u. Het is veel makkelijker om een 6 maandprogramma te ontwikkelen à 2.000 € dan 20 klanten te vinden voor 100 €. (werk je nu aan 30 €/u of 300€/u, je kunt het gerust nog eens zelf uitrekenen).
 
En dit vraagt een groeisprong van jezelf als ondernemer. Precies dit is zo bijzonder lastig in je bedrijfsgroei. (ik spreek uit ervaring:) Het is belangrijk dat jij als ondernemer meegroeit met je bedrijf.
 
 
 
 

 

Deel dit artikel

Schrijf in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het E-book met 3 video’s

"BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"

en ontvang OndernemersTips voor een beter Resultaat