Boos over mijn uitstelgedrag?

Deel dit artikel:

Stel je voor: 2 ondernemers willen allebei groeien met hun bedrijf.

De ene behaalt prachtige resultaten. De ander blijft hangen. Wat maakt het verschil?

Waarom zet de ene actiestappen en stelt de ander uit?
Je herkent het vast: Je moet iets doen en je doet het niet. Stel dat jij een klant moet nabellen. Waarom doe je het niet?

We zijn een kei in het bedenken van creatieve excuses
"Ik heb geen tijd, geen ruimte, geen telefoon,...."(vul zelf maar in).

Bullshit!

Geen tijd hebben is hét excuus om dingen niet te doen. We hebben er allemaal wel eens last van. En o ja hoor, ik beken schuld.

Wat is uitstelleritis?
Uitstelleritis is de belangrijke zaken die je zou moeten doen om vooruit te komen systematisch niet doen of ontwijken.

Wat zijn de nadelen van uitstelgedrag?

  • Je reputatie als ondernemer zakt want je maakt loze beloftes.
  • Je verliest klanten omdat je bepaalde dingen niet doet.
  • Je raakt het overzicht kwijt want je beslist niets.
  • Je behaalt geen resultaten.
  • Je verliest heel wat waardevolle tijd.
  • Je mist structuur en focus en dit geeft stress.
  • Je stelt je eigen bedrijfsgroei uit en dit houdt je doorbraak tegen.

Erg jammer voor de mogelijkheden voor jouw bedrijf. Om maar te zwijgen wat het je qua omzet en winst kost.

Hoe hield ik mijn doorbraak tegen?

Een aantal jaar geleden zat is vast. Al een tijdje vrat een samenwerking met een klant aan me. Deze klant betaalde correct, het was een goede klant, één van mijn eerste klanten en deze klant bedroeg de helft van mijn jaaromzet (PS: Super gevaarlijk als ondernemer). Binnen 2 jaar hadden we zijn bedrijf verdrievoudigd.

Maar het was geen ideale klant.

Ik werd niet meer blij van het werk. De uitdaging was eraf. Ik twijfelde, aarzelde weken en maanden en besliste niets.

Tot ik na piekerende weken en slapeloze nachten eindelijk de knoop doorhakte en de samenwerking stopte.

En wat deed ik terwijl ik mijn beslissing uitstelde?

Andere dingen doen dan dat ik had 'moeten' doen.
Ik werd verslaafd aan informatie. Surfte me suf. Spendeerde uren op social media.
Kortom ik verstopte me achter minder belangrijke zaken en mijn bureau.

Alles start met een beslissing
En hoe langer je wacht met beslissen hoe meer je je succes en resultaat voor je uitschuift. Ik deed meer dan 7 maanden over deze beslissing. Zonde van mijn tijd en energie want ondernemers die sneller beslissen gaan sneller vooruit.

Waarom doen we dat?

Je kent de uitspraak: Actie nemen is dé oplossing tegen uitstelleritis. Helaas zijn veel ondernemers niet allemaal High Achievers. Je bent een krak in je vak maar springt niet direct in de actie als je buiten die comfortzone moet, omdat ze van nature eerst denkt of voelt (doeners stellen ook uit hoor).

Iets houdt je tegen om actie te nemen en het is belangrijk te snappen WAT dat iets precies is.

Maak kennis met ‘jouw iets’ namelijk ‘jouw Stickman’

Het model van de Stickman is uitgevonden door Dr. Thurman Fleet in 1934. De stickman representeert de mind in 2 delen:

  • De bewuste geest
  • De onbewuste geest

Je bewuste geest is het deel dat bewust nadenkt over de dingen.

Jij kiest welke informatie je toelaat in je bewuste geest.
Bijvoorbeeld elke dag het nieuws al of niet bekijken. Jij kiest of je negatief denkt of positief. Jouw denken heeft een groot effect op jou. De resultaten in je leven en met je bedrijf hangen af van dagelijkse gedachtes.

Je denken wordt deels beïnvloed door je omgeving en vooral door je onbewuste.

Het onbewuste deel van de Stickman

Je onbewuste is als een grote harde schijf die alles opslaat wat je ooit in je leven gehoord, gezien, gevoeld of geproefd hebt.

Het slaat een veel grotere hoeveelheid informatie op dan je bewuste geest. Alle oude niet helpende gedachtes, angsten, emoties zitten hierin opgeslagen.

Een simpel voorbeeld:
Stel dat dat je als kind ooit geschrokken bent van een hond. Dan kan het vandaag zijn dat je als volwassene telkens als je een hond ziet achteruit deinst en nog steeds bang bent van honden.

De tweesprong

Ik was aan het uitstellen omdat ik niet durfde te beslissen over die samenwerking.
Dat moment stond ik voor één van de belangrijkste beslissingen met mijn bedrijf. Ofwel koos ik ervoor om meer ondernemers te helpen en deze klant los te laten ofwel bleef ik die grote klant behouden.

Waarom hakte ik dan niet sneller die knoop door? In feite is het poepsimpel.

Ik liep met een grote, onbewuste belemmerende gedachte rond. Ik geloofde namelijk dat niemand mij meer zou moeten hebben.

Hoe kom je aan zo'n overtuiging Sabine?
Daarom moet je even de geschiedenis induiken. Toen ik twee jaar was lag ik 6 weken alleen in het ziekenhuis. Mijn ouders mochten niet bij mij. Daar maakte ik mezelf de overtuiging: Niemand moet mij nog hebben.

Klinkt gek? Helemaal niet. Zo'n oude overtuiging speelt je heel wat parten op latere leeftijd om een bepaald doel te bereiken.

Je onbewuste deel is veel krachtiger dan je bewuste geest.

Tot je aan jezelf begint te werken. Dan word je bewuster van deze niet helpende gedachtes in je onbewuste. We hebben honderden van deze gedachtes.

Dus vandaar als men je het advies geeft:

  • Maak een video
  • Bel een klant
  • Sla je prijzen op
  • Schrijf een nieuwsbrief
  • Word zichtbaarder
  • Werk met groepen
  • Bouw een webshop
  • Breid je team uit
  • Gooi je businessmodel om
  • Stop met die energievretende klant
  • ...

Dat niet iedereen dit advies opvolgt omdat je met veel (onbewuste) belemmerende overtuigingen rondloopt.

Dus maak eerst een switch in je “mind” en dan pas actie

Het toepassen van marketingtips alleen WERKT niet voor de grote doorbraak omdat je zaken uitstelt en bijgevolg creëer je geen resultaat. Hierdoor voel jij je gefrustreerd, soms gefaald en haal jij jezelf naar beneden.

Je hebt marketing nodig tijdens het ondernemen. De 2 allerbelangrijkste pijlers zijn: de shift in jezelf EN een stevig Businessfundament. Ik noem het een innerlijke transformatie voelbaar is en uiterlijk zichtbaar wordt.

Maak komaf met je uitstelleritis in 5 stappen:

1.   Word heel bewust van je belemmerende gedachtes.
Daar ze voor bijna 95% onbewust zijn omwille van vroegere ervaringen, kun je dit moeilijk alleen acherhalen

2.   Zorg voor helderheid in zaken en zet eerst alles op een rij.

3.   Krik je eigenwaarde en zelfvertrouwen omhoog en laat je coachen. Je zelfvertrouwen moet zichtbaar zijn op je website, social media, video, tijdens het verkoopsgesprek,...

4.   Beslis waarnaar je wilt groeien met je bedrijf en kies een inspirerend doel.

5.   En wees dankbaar voorwat je bereikt hebt en vier je successen

Deel dit artikel

Schrijf in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het E-book

"BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"

en ontvang BusinessVitamines voor een beter Resultaat