3 onmisbare hulpmiddelen voor de creatieve ondernemer

Deel dit artikel:

Ondernemen is een heus groeiproces. En dat gaat niet van dag op dag. Wil jij als dienstverlener echt groeien met je bedrijf? 

 

 

Creativiteit is het vermogen om iets nieuws te bedenken, te visualiseren en te creëren. Een zeer gewaardeerde eigenschap voor elke moderne ondernemer.

Creatievelingen bedenken makkelijker oplossingen voor problemen waar ze plots komen voor te staan.
 
Als voorbeeld gebruik ik graag dat van mijn zoon die een maand jobstudent was in een supermarkt. Dagelijks moest hij de versafdeling aanvullen. Oude producten vooraan en nieuwe achteraan netjes in het rek stockeren. Oervervelend voor hem.
 
Na 1 maand had hij er zijn buik van vol. Als student Electromechanica zou hij de 'aanvulmachine' uitvinden. Klinkt wellicht beetje gek. Er zijn ondertussen heel wat kassiersters vervangen door een "self-scan-shop-systeem". Dit is leven in veranderende tijden. En zo ontstaan nieuwe (ondernemers)ideeën...
 
Creativiteit biedt dus heel wat voordelen.
 
Maaarrre er zijn ook nadelen. Wat gebeurt er als je als ondernemer té creatief wordt? Zeg maar beetje doorslaat in je eigen creativiteit.

Je mist overzicht en structuur om je ondernemersdoelen te behalen.

 

Je grotere ondernemersdoel is een bijdrage leveren aan de ander door groei met je bedrijf. Stilstaan is achteruitgaan en structuur en overzicht helpen je focussen op vooropgestelde ondernemersdoelen, om te groeien met je bedrijf en mooie omzetresultaten te boeken.
 
Zorg voor een overzichtelijk plan. Dit helpt focussen. Lukraak zomaar acties uit je mouw schudden is chaotisch ondernemen en geeft stress.
 
Hulpmiddel 1: # Jaarplan
 

 

Je werk overdraagbaar maken wordt lastig daar je verschillende systeempjes en manieren hebt

 

Je hebt een 5 tal manieren hoe je een bepaalde taak uitvoert. De ene keer werk je een project zo uit, andere keer op totaal andere manier. Je organiseert een training volgens stappen 1, 2 en 3 en volgende keer volgens stappen 3, 4, 5. Dot wordt knap lastig van zodra er meer mensen met je samenwerken.
 
Zorg voor basistemplates en strategieën hoe je dingen uitvoert. vb een basistemplate voor je presentatie, een vaste e-mailhandtekening, een sjabloon van een factuur, een structuur van een verkoopsgesprek, een stappenplan hoe je een nieuwsbrief schrijft, enz.
 
Noteer in eenvoudige actiestappen hoe je precies iets doet in je bedrijf. Het moment dat je met een assistent of medewerker samenwerkt maak je het werk makkelijker overdraagbaar.
 
Hulpmiddel 2: # Werkprocedurehandboek waarin je al je systemen en strategieën vastlegt.
 

 

Je springt van het ene idee op het andere.

 

Als creatieve ondernemer krijg je heel wat briljante ideeën waar je iets mee kan. Nadeel is dat je vergeet te focussen waar jij als bedrijf voor staat. Een dienstverlener staat voor zijn OndernemersMerk waarin hij of zij uitblinkt. Liggen je briljante ideeën in het verlengde waarvoor je staat?
 
Haal ideeën uit je hoofd en noteer ze of parkeer ze op je 'misschien later lijstje' in je computer. Overloop deze ideeën en vraag jezelf af: passen deze ideeën in het kader waarvoor jij staat met je bedrijf? Pols bij je doelgroep of er vraag is naar je idee. Dan pas start je met het uitwerken van je ideeën en verlies je geen onnodige tijd met ideeën die niet zullen aanslaan.
 
Hulpmiddel 3: # 'Misschien later lijst' om al je briljante ideeën te noteren.
 

 

Deel dit artikel

Schrijf in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het E-book met 3 video’s

"BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"

en ontvang OndernemersTips voor een beter Resultaat