Ga nooit zo samenwerken!
Als je wilt groeien met je bedrijf, kom je op een punt dat je start met samenwerken.
Samenwerkingen met collega's, medewerkers of freelancers kunnen erg verrijkend zijn of soms houd je er een koude douche aan over. Afgelopen maanden heb ik veel bijgeleerd over samenwerkingen zowel met freelancers en collega's: veel fantastische, positieve ervaringen en wijze lessen waarin ik zelf nog dingen te leren had. Graag deel ik 7 punten hoe samenwerken lastig wordt:
#1: Je hebt allebei je eigen visie
Visie is het groter beeld waar je naartoe wilt als ondernemer. Als de visie niet helder is voor jou dan kun je die niet aftoetsen met je collega. Samenwerken met neuzen die beiden een andere kant uitwijzen zal zeer moeilijk lukken. Je houdt elkaar tegen in de te nemen stappen.
#2: Je weet niet wat je moet verwachten
Als je geen verwachtingen hebt dan word je nooit teleurgesteld. Dat zou makkelijk ondernemen zijn. Maar dan bereik je weinig. Jij hebt je eigen verwachtingen en verlangens in een samenwerking. Toets deze af met de ander. Te hoge verwachtingen zorgen ervoor dat je teleurgesteld wordt. Vraag door voordat je de samenwerking start wat de verwachtingen zijn en leg die van jou ook op tafel.
#3: Je werkt met de mindere punten van de samenwerker
Elke mens heeft kwaliteiten en sterktes waarin hij of zij uitblinkt. Als jij je focust op de mindere kantjes dan kost dit veel tijd en energie. Als je focust op elkaar sterktes kan er een magisch team ontstaan. Zelf heb ik bijvoorbeeld een hekel aan technische klusjes en daarom besteed ik zo'n zaken uit.
#4: Je legt niets vast op papier
Leg op papier jullie onderlinge afspraken vast en de rol die je op je neemt. Een webbuilder maakt je website maar blijft van je facturatie, een VA neemt je administratie over maar blijft van je strategisch businessplan. Helderheid zorgt dat afspraken en rollen nageleefd worden. En als je deze niet weet kun je ze niet nakomen.
#5: Je wacht te lang om te beginnen met samenwerken
Samenwerken kan ook uitbesteden/outsourcen zijn. In elke fase van je bedrijf is het slim om zaken al vroeg uit te besteden. Zelf alles blijven doen is niet haalbaar, noch voor jezelf voor de groei van je bedrijf. Je kunt taken uitbesteden aan je webbuilder, grafisch ontwerper, je eerste assistent. En voor dat je het goed en wel beseft heb je een gans team dat je leidt.
#6: Je werkt niet aan je leiderschap als ondernemer
Samenwerken vraagt heldere communicatie en openheid. In elke samenwerking zullen meningsverschillen naar boven komen. In plaats van deze te ontwijken leg die op tafel en bespreek ze zodat zaken gesmeerd lopen. Zorg dat je in je power staat als ondernemer.
#7: Er is geen vertrouwen en wederzijds respect
Of je nu met een collega ondernemer iets organiseert zoals bijvoorbeeld een event of je vertrouwde je inlogcodes toe aan je assistent. Vertrouwen en wederzijds respect zijn broodnodig in samenwerkingen. Deze belangrijke waarden zijn de basis van elke goede relatie of samenwerking. Voor mij is het mijn topcriteria om een samenwerking al of niet te beëindigen of te behouden.
Schrijf in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het E-book
"BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"
en ontvang BusinessVitamines voor een beter Resultaat