3x3 tips voor betere communicatie

Deel dit artikel:

Een glimlach kost niets
Ben je al eens een winkel binnengestapt waar je hartelijk verwelkomd wordt door een nors gezicht? Je hebt absoluut geen zin om daar iets te kopen. Een glimlach kost niets en opent deuren.

Daarom hebben we 2 oren en 1 mond

 

Luisteren is de basishouding van goede communicatie. Vaak vallen we een ander al in de rede voor die is uitgepraat. Word je bewust wanneer je echt luistert. Als je echt contact wilt maken moet je in de eerste plaats echt leren luisteren.

 

Geef de juiste boodschap aan de juiste persoon

 

Weet goed welke boodschap je wilt overbrengen. Een slecht nieuws gesprek verloopt anders dan een algemene mededeling. Wie is de juiste persoon om de boodschap, de opdracht te ontvangen?

 

Let op je non-verbale communicatie

 

Je bent je niet altijd bewust van je lichaamshouding, je gezichtsuitdrukking, de toonhoogte en klank van je stem. Non-verbale communicatie heeft een veel sterker effect dan woorden. Uit studies blijkt dat 55% van het gesprek wordt bepaald door de gezichtsuitdrukking, 38% door de klank van de stem en slechts 7% door de inhoud van de boodschap. Hoog tijd om bewuster te worden van je non-verbale manier van communiceren.

 

Communiceer duidelijk, gestructureerd en rustig.

 

Weet wat je precies wilt zeggen. Bereid je voor op een moeilijk gesprek. Als je vlug een halve opdracht doorspeelt is je boodschap maar half begrepen.

 

Leef je in, in de ander

Als zender weet jij goed wat jij bedoelt met je boodschap. De ontvanger bekijkt de wereld op een andere manier dan jij. Deze heeft niet altijd goed begrepen wat jij bedoelt. Verplaats je in de ander. Hoe zou jij je voelen mocht je die boodschap op zo'n manier ontvangen?

Wees eerlijk, open en respectvol

Durf bijkomende vragen te stellen als je iets niet goed begrepen hebt. Beloof niets dat je niet kunt waarmaken. Dit wekt alleen maar wrevel op. Een negatieve boodschap op een respectvolle manier overbrengen, blijft beter hangen dan vanuit boosheid.

 

Leer van constructieve feedback.

 

Aanvaard kritiek, al is het niet prettig om dit te horen. Zie het als constructieve feedback. Bij terechte kritiek leer je iets over jezelf. Rechtstreeks kritiek geven is niet hetzelfde als oordelen. Bij oordelen is de persoon waarover je oordeelt, niet op de hoogte.

 

Complimenteer

 

Geef af en toe eens een compliment. Een echt gemeend compliment verricht wonderen. Het is verrassend hoe blij mensen ervan worden.
 
Wens je nog beter en duidelijker te communiceren? Vaak liggen onbewuste patronen aan de grondslag.

 

Deel dit artikel

Schrijf in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het E-book

"BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"

en ontvang BusinessVitamines voor een beter Resultaat