Spreek jij Chinees?

Deel dit artikel:

Een paar weken terug ontmoette ik een sprankelende dame in het OndernemersCafé. Ze was al een paar jaar bezig, had mooie opleidingen achter de rug en was vastbesloten een succes van haar business te maken.

Maar ja…klanten vinden…

Klanten zoeken was lastig. Ze had al ontzettend veel gedaan: gegoogeld, geïnvesteerd in marketingtrainingen en een heleboel onlinetips toegepast.

Wat ze daarvan vooral had opgepikt was dat ze meer met Facebook moest gaan doen.

Op zich een goeie strategie

Facebook gebruik is ook als kanaal in het aantrekken van volgers. Tenminste als je ideale klant daar zit.

Deze onderneemster had sinds een paar maanden Facebook ingezet.
De ene Facebook advertentiecampagne na de andere was ze begonnen. Ze had er een doelgroep bij gezocht en bedacht hoeveel geld ze wilde spenderen, en alles helemaal tot in de puntjes voorbereid.

Helaas….bitter weinig resultaat.

Na al die tijd wachtte ze nog steeds op klanten en omzet bleef uit.

Haar verhaal is herkenbaar voor veel ondernemers.

Je hebt te weinig klanten en gaat als een kip-zonder-kop allerlei acties ondernemen om meer klanten te vinden. Wat je ook doet, het levert geen extra klanten op. Social media kanalen inzetten kosten veel tijd en (soms) geld.

Het zit 'm niet alleen in de strategie

Ik zie dikwijls ondernemers de ene tactiek na de andere inzetten om meer klanten te krijgen.

Ze horen via een collega dat facebook werkt en springen erop, of dat je wekelijks mailings moet versturen. Plots komen snapchat en instagram op de proppen en dan proberen ze deze kanalen.

Helaas werkt deze manier van ondernemen niet.

Want veel ondernemers spreken Chinees

Of liever gezegd ze spreken de taal niet van hun klanten.

De woorden in jouw communicatie zijn cruciaal zowel schriftelijk als mondeling zodat jouw potentiele klant je snapt. Als je de juiste woorden gebruikt, begrijpt je klant je feilloos. Gebruik je de verkeerde dan voelt de klant zich niet aangesproken.

Waarom is het spreken in de taal van klanten lastig?

Veel ondernemers trappen in de valkuil van het vakjargon.

Ze kennen hun vak zó goed of zijn er zó verliefd op, dat ze denken dat hun klanten hen ook snappen. Dus hebben ze het over CRM, TA en NLP en SAP,...

Als je zo praat (of schrijft) vervreemd jij van je potentiele klant. Die heeft geen idee waar je het over hebt. En trekt zich terug of gaat op zoek naar een leveranciers waar ze zich wel aangesproken voelen.

Het is soms moeilijk om geen vaktermen te gebruiken. En ik val zelf nog in deze valkuil.

Laatst begon ik in een gewoon gesprek over businessmodellen...

Pas toen ik mijn gesprekspartner wazig zag kijken, merkte ik dat het voor hem niet vanzelfsprekend is om zo naar je bedrijf te kijken.

Gelukkig kreeg ik hem terug mee vanaf het moment dat ik het had over de manier waarop hij zijn geld wou verdienen. Want zo benoemde hij het zelf.

Luister goed naar je potentiële klant want we hebben twee oren

Stap af van je eigen vaktermen en spreek in de taal die je klant gebruikt.

Ga onderzoeken hoe zij zélf praten over hun problemen.

Dat doen ze in gewone mensentaal.  De taal die jij en ik ook spreken.

Het kan best dat jouw klanten vaak op Facebook zitten. En dat Facebook voor jou een goede manier is om bijvoorbeeld inschrijvers op je mailinglijst te krijgen.

Voordat je je geld in een campagne stopt, check welke woorden ze gebruiken. Over welk onderwerp praten ze het meest? Welke stopwoordjes kom je tegen?

Als je die termen eenmaal kent, hergebruik je ze in jouw communicatie. Het maakt dat zij zichzelf in jouw taal herkennen en voelen dat je hen helemaal snapt en de beslissing nemen om met jou in zee te gaan.

Wil je ontdekken hoe jij je klant makkelijker raakt waardoor je ze moeiteloos aantrekt?

Tijdens het OndernemersRetreat gaan we hier dieper op in zodat jij de klanten aantrekt waarmee jij het liefste wilt samenwerken.

Twee dagen vol persoonlijke training, inspiratie, praktische tips in een prachtige omgeving ver weg van alle drukte. Heerlijk werken aan je bedrijf.

* Volzet

PS Wist je dat je een deel van de investering van dit weekend terugbetaalbaar is met de KMO-portefeuille voor Vlaamse ondernemers? Zo wordt een shift maken in je bedrijf erg aantrekkelijk!

Deel dit artikel

Schrijf in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het E-book

"BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"

en ontvang BusinessVitamines voor een beter Resultaat