Schaamde me dood...

Deel dit artikel:

Prijssetting....daar zit zooooveel emotie op. Prijzen en geld: je kunt er kwaad op worden, je er verdrietig over voelen of megatrots op zijn.

Een aantal jaren geleden was ik er doodsbeschaamd over.

En dit verhaal moet naar buiten! Maar ik was bang om mijn kwetsbaar kantje te tonen. Daar ik de laatste maanden zoveel magische dingen zag gebeuren, deel ik het jou daar het je wellicht iets brengt.

 

Een aantal jaar geleden was ik aanwezig op een event van een bekende marketingcoach.

Tijdens zo'n event wordt er een naam getrokken uit een pot...en die dag viste ze mijn naam eruit. Je wordt dan op het podium geroepen. Beetje Amerikaans...'t gaf me een heel onveilig gevoel als HSP-ondernemer. Ik huiver er nog van en die dag besliste ik om nooit of te nimmer zoiets met klanten te doen.

Totaal onvoorbereid en met knikkende knieën en klamme handjes belandde ik op het grote podium voor honderd curieuze mensen. En ze stelde me de vraag: "Wat lukt momenteel niet in je bedrijf?" Ik zat toen vast met mijn bedrijf. Ik deed van alles om naar het volgend niveau te groeien en raakte geen meter vooruit.

Weet dat ik vroeger tastbare producten verkocht als dochter zijnde van een doe-het-zelf-zaak. De overstap naar het verkopen van diensten lukte maar het durven vragen van mooie prijzen voor mijn diensten was een hekel punt.

Wellicht herken je het dat je van alles probeert om naar het volgend niveau te groeien: nieuwe webteksten schrijven, een nieuw logo laten ontwerpen, businessmodel aanpassen, nog een nieuwe dienst ontwerpen,...Ik deed dat ook en werkte nog harder en zag het niet aan mijn cijfers. Doodongelukkig werd ik van het mager resultaat.

Daar stond ik met schaamrood op mijn kaken op het podium.

En de coach vroeg: "Wat precies lukt er niet in je bedrijf?" Twijfelend zei ik: "Het aanbieden van duurdere diensten is erg lastig". Toen zei zij: "Oké, je hebt hier een zaal met 100 potentiële klanten: verkoop nu aan deze zaal je duurdere dienst".

Bam, deze had ik niet zien aankomen want ik was geen podium-seller. Ik slikte diep en je kon een speld horen vallen in de zaal. Honderd paar ogen waren op mij gericht. Ik voelde me letterlijk door het podium zakken als sensitief ondernemerke. Het liefst was ik onzichtbaar geworden.

Angst stak de kop op en had me me in zijn greep. Met bibberend stem bood ik mijn dienst aan. Ik schaamde me dood voor mijn mislukt "verkoopspraatje" en voelde me erg klein. Daarnaast kreeg ik scherpe kritiek vanuit de zaal. Als een verslagen hond droop ik af....

Die dag bleef me lang bij. Het is de dag dat ik inzag dat er veel meer nodig was dan een marketingtechniekje of een verkoopgesprek onder de knie hebben om je dienst aan te bieden.

Mijn allergrootste ondernemersles leerde ik dat moment. Vandaar dat ik dit persoonlijk verhaal met je deel. Veel ondernemers worstelen om goeie prijzen te vragen voor hun dienst. En het is de makkelijkste manier om snel te groeien met je bedrijf.

Echter als je het zelf niet gelooft, als het vanbinnen niet klopt, lukken uiterlijke acties niet. Want deze energie straalde ik uit naar mijn omgeving en potentiële klanten.

Dat gingen ze mij nooit meer lappen!

Na de kwaadheid en het verdriet een plek te geven ging ik op zoek naar de strategieën die echt resultaat opleverden. Had ik geleerd van deze Marketingcoach? Ja zeker, ik ben haar dankbaar voor de marketingtips en voor mijn stuntelige podium performance die mijn onzekerheid helemaal blootlegde.

De technieken en mindshifts die ik daarna leerde hadden niets met marketing te maken maar met een grote belemmering in jezelf.

Kort nadien een immense shift.

Mijn jaaromzet verdubbelde, werkte minder uren en minder hard.

Hoe kon dit?

Want dit resultaat kwam niet door nog meer marketing te doen (je hebt het deels nodig). Ik stond bewust stil wat paste bij mij, wat klopte en waarin ik geloofde.

Ik paste de methodes en technieken toe op mijn klanten. En ik zag letterlijk wonderen gebeuren. Klanten verhoogden of verdubbelden prijzen, haalden plots jaaromzetten in één kwartaal, ontsloegen energievretende klanten,....zaken die ze jaren niet gedurfd hadden.

Heel bizar.

Wat was het geheim? De shifts gebeurden niet louter op fysieke (marketing)actie. Mentaal, emotioneel en energetisch klopte het. En nee ik ben niet zweverig want ik werk zeer sterk hands-on. Als klanten "holistisch gaan ondernemen" gebeuren er wonderen.

Mijn vraag aan jou: Pas jij veel tips toe? Volgde je al heel wat trainingen en programma's? En je resultaat is niet navenant?  Dan is er die innerlijke shift nodig om écht vooruit te gaan.

Hoe bereik je zo’n wonderen?

1. Wees enthousiast in dattgene je wilt bereiken (ook al heb je er schrik van).

2. Zorg dat je de marketing doet die bij jouw en bij je waarden past.

3. Onderzoek of je het echt gelooft dat je het doel kunt bereiken.

4. Als dit niet zo is, werk eerst aan de blokkade zodat deze shift op 4 niveaus.

5. Volg je helder plan en onderneem dan actie

6. En dan gebeuren er wonderen

7. Vertoef in een stimulerende omgeving en niet tussen mensen die je 'kleiner' houden.

De dag dat je er 100% in gelooft en er helemaal voor gaat bereik je een magisch resultaat.

Het gaat vooral over hoe jij er als ondernemer inzit. Je "inner game". Jouw gedachtes en emoties over je diensten, je prijssetting en je marketing met actiestappen bepalen je resultaat.

En als het vanbinnen goed zit werken uiterlijke acties. Vandaar dat ik steiger als men mij een marketingcoach noemt.
 
Want ondernemen is veel meer dan marketing.

 

Deel dit artikel

Download GRATIS E-book + 3 Video’s

"BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"

en ontvang OndernemersTips voor een beter Resultaat