Let op deze rode vlaggen bij je klant

Deel dit artikel:

Niemand erkent het graag dat hij een bepaalde klant liever kwijt dan rijk is. Als ondernemer doe je namelijk heel wat moeite om een nieuwe klant te bereiken. Een klant wil jij zo goed mogelijk helpen zodat hij of zij tevreden is over je dienst.

Er zijn enkele alarmbellen waarbij je de minder leuke klanten makkelijker herkent. Weet zelfs al wil je nog meer klanten aantrekken het goed is stil te staan bij deze rode vlaggen:

De onbereikbare klant

Een klant die nooit op je email of voicemailbericht reageert binnen een normale tijdsduur is een signaal dat dit niet je favoriete klant is. Uiteraard kan er altijd iets onverwachts zijn tussengekomen zoals ziekte, ongeval,...Let op: dit gaat niet over het opvolgen van een offerte. Het gaat om een klant die al een betalende klant is.

De klant die niet betaalt

Eentje die nog vaak voorkomt bij veel dienstverleners. Een klant die je factuur niet betaalt. Zit er kort achteraan tot het ongemakkelijk voelt voor jezelf.

Als dienstverlener ondervinden we zelf een stuk schaamte om te schooien achter onze centen. Zet je ego in de ijskast, speel open kaart en tracht tot een overeenkomst met deze klant te komen. Het kan zijn dat je klant even in betalingsmoeilijkheden zit. Tref hierin regeling. Veel te vaak wordt zo'n zaak doorgesluisd naar een advocaat waarbij het nog meer geld en tijd kost.

De klant die teveel belooft

De klant vraagt je om aan lagere prijs voor hem te werken omwille van toekomstige opdrachten. Je hebt geen enkele garantie want het kan zijn dat je deze klant nooit meer hoort. Uiteraard mag je onderhandelen  echter nooit ten koste van de waarde van je dienst.

De klant met de onrealistische deadline

Je klant bepaalt je agenda en wilt alles zo snel mogelijk voor mekaar hebben. Vooreerst jij bepaalt als dienstverlener je planning en je agenda. Laat dit nooit door je omgeving bepalen want dit geeft jou teveel stress. Wees hier duidelijk in.

De klant die valt over je prijzen

Je hebt van die klanten die trachten af te pingelen van je prijs. Een klant die in het begin je prijzen bevraagt is niet de meest makkelijke klant. Verwoord goed de waarde van je dienst en waarom je deze prijs vraagt en wat het hem oplevert.

De klant die voortdurend klaagt

Wat je ook doet voor deze klant, altijd is er iets niet goed. Deze klant zeurt over futiliteiten en is constant ontevreden. Zelfs als jij een uitstekende dienst hebt geleverd het is nooit goed. Weet dat er eenmaal mensen zijn die nooit tevreden zijn. Vraag je af of je in de toekomst hiermee verder wilt.

De klant die het allemaal beter weet

Niets meer frustreert een dienstverlener als je een klant hebt waarbij je input, tips, ideeën, er niet toe doen. De klant blijft alles op zijn manier doen en is dan boos omdat hij niet de gewenste resultaten haalt.

Zonder klanten, geen bedrijf. Klopt als een bus.

Sommige klanten ben je echter liever kwijt dan rijk. Weet goed met wie jij het allerliefste in zee gaat en welke klanten een mooi resultaat zullen halen met je dienstverlening.

Durf te kiezen voor je Droomklant! En meestal lijkt die op jou:)

Wat helpt je om deze klanten voor te zijn?

Vertrouw op je intuitie

Als je van het begin geen goed gevoel over een klant hebt, start er dan geen project of opdracht mee.

Maak duidelijk afspraken

Het gebeurt zo vaak dat er onduidelijke afspraken gemaakt worden. Leg afspraken schriftelijk vast in een contract, bestelling of ondertekende offerte.

Communiceer openlijk

Wacht niet tot zaken escaleren. Neem de telefoon en bel even persoonlijk om zaken uit te klaren.

Deel dit artikel

Schrijf in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het E-book

"BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"

en ontvang BusinessVitamines voor een beter Resultaat