5 waarheden over Personal Branding die niemand vertelt

Deel dit artikel:

Of mensen wel of niet van een dienstverlener kopen, hangt af van de emoties en gedachtes die jouw naam, merk, bedrijf of persoon bij hen oproept.

Personal branding gaat over je Ondernemersmerk.
 
Je Ondernemersmerk bepaalt hoe mensen je ervaren. Wat vindt men nu van je? Hoe voel jij voor de ander?
 
Het grootste misverstand over je ondernemersmerk is dat het louter over kleurtjes, flashy website en sjiek logo gaat. Branding gaat een stuk verder!
 
Je merk is iets dat je in alles uitstraalt. Op je website, op Facebook, met je kledij, de auto, folder, je e-mails, … De woorden die je gebruikt, de waarden waar je voor staat, de vibe die je uitstraalt, de verhalen die je vertelt. Zo herkennen klanten dat jij het bent.
 
Je kunt dit maar deels sturen. Toch heb je er invloed op. In dit artikel 5 keiharde waarheden (die je misschien niet wilt horen) over branding en jouw bedrijf.

Waarheid #1 Expertise is WEL superaantrekkelijk

Bèh, denk je nu wellicht, ik voel me helemaal geen expert! Dat ben je pas na 10.000 uren ervaring.

Dit herken ik. Ik heb mij jarenlang geen expert gevoeld.
 
Het klonk zo groots en onbereikbaar. Ik dacht dat ik dat niet kon waarmaken. Ik wist nog lang niet alles over mijn vak! Wel na 30 jaar weet ik het nog niet allemaal! En alles verandert razendsnel.
 
Door veel ervaring op te doen EN fouten te durven maken doe je ervaring op. Hierdoor groeit je expertise.
 
En daardoor kun jij klanten beter helpen.
 
Ik wist welke valkuilen en fouten ondernemers kunnen vermijden want ik had ze zelf gemaakt.
 
Zo bouw je aan je expertise en win je aan geloofwaardigheid en aantrekkelijkheid. Want klanten willen niets liever dan erop vertrouwen dat jij werk resultaat biedt.
 
Alle kennis die je in je leven verzamelt: opleidingen, trainingen, boeken,…zijn niets waard als je er niets mee doet. Ervaring krijg je door kennis praktisch toe te passen.
 
Ondernemers zijn groeiers! En ook je ondernemersmerk is iets dat groeit en waarin jij steeds beter wordt.
 
Word jij dé Stress-expert?
Word jij dé Tango-expert?
Word jij dé Houten villa-expert?
 
It’s not how good you are, it’s how good you want to be (Arden Paul)

Waarheid #2: Authenticiteit is niet wie je bent maar wat je belooft

Credits voor Seth Godin zijn quote.

Klanten kiezen voor jouw dienst als ze het de moeite waard vinden. Dit heeft alles te maken met de belofte die jij doet.
 
Als een klant dit voelt en weet dat jij de belofte kan waarmaken, kiest hij voor je en komt hij terug.
 
Veel kwetsbare zielen lopen warm voor de verleidelijke beloftes van de snelrijk-programma’s, het moeiteloos online geld verdienen vanuit je luie zetel of volgen grote Amerikaanse goeroes. Braaf passen ze de tips & tricks toe. Helaas met bitter weinig resultaat op de bankrekening.
 
Wat beloof jij je klant?
 
Om een belofte waar te maken, moet je het probleem van je klant door en door kennen. En weet op welke onderscheidende manier jij hun probleem oplost.
 
Je Ondernemersmerk is zoveel meer dan je naam. Het gaat erom hoe jij het doet en hoe jij daarmee het leven van je klant daadwerkelijk verandert en dat je echte resultaten boekt.
 
Ondernemen vanuit jouw eigenheid. Op een manier die helemaal bij je past en doe wat je belooft! In de toekomst zal deze manier van ondernemen toenemen.

Waarheid #3: Wees helemaal jezelf ipv een kloon van je mentor

Fuck the-fake-it-till-you- make it-mythe!

Ik word soms kwaad over het motto "doe alsof tot je succesvol bent". Dit is zo doortrapt en druist in tegen de nieuwere, pure manier van ondernemen.
 
Natuurlijk mag je opkijken naar inspiratiebronnen. Rolmodellen geven moed en inspiratie. Ik zou de laatste zijn die niet van coaches en mentoren geleerd heeft en nog steeds.
 
Doch een kopij willen zijn van de Tony's of de Marie’s is proberen te zijn wie je nooit zult worden.
 
Ik zie ondernemers anderen na-apen. Ze nemen teksten over, kopiëren titels en programma’s. Ze zien iemand een challenge organiseren en gaan het ook doen.
 
Maar een copycat kopieert dingen die niet bij zijn of haar energie passen of niet bij de strategie van het bedrijf. En dan werkt het voor geen meter.
 
Kies zorgvuldig de woorden en energie die je wilt uitstralen en die het beste passen bij de klanten die je wilt bereiken.
 
Wees jezelf, ook al voel je je erg bescheiden. Alleen op die manier kun jij je bedrijf uitbouwen op een manier die voor jou klopt.

Waarheid #4: Word aub niet tééééé emotioneel

Klanten willen je voelen, zien, horen, ruiken….geraakt worden.

Klanten willen weten wat voor mens jij bent. Of je warm bent, puur, positief, betrouwbaar.
 
Ze kopen niet van een “website” wel van de mens erachter. Mensen maken beslissingen met hun emotionele brein.
 
Daarom mag je best wat van jezelf laten zien. Je mag je kwetsbaar opstellen. Een rationele blog of nieuwsbrief met tips en feiten raken lezers veel minder dan eentje met emotie, een leuke anekdote of een persoonlijk verhaal.
 
Wat je uitstraalt moet kloppen bij wie je echt bent. Je kunt je online nog zo schreeuwerig voordoen, als je zeer introvert bent, val je door de mand.
 
Overdrijf niet met emotie, dan wordt het ongeloofwaardig. Drama Queens en Fake Power-Kings kloppen niet met een authentiek verhaal.
 
Als jij houten meubels maakt, is het voor niemand interessant om je boosheid en al je verdriet te weten over die moeilijke scheiding die je net achter de rug hebt en welke kindertrauma's daar achter zitten. Wel dat jouw opa een ambachtelijke schrijnwerker was bij wie jij vaak als kind in de werkplaats zat.
 
Ben je relatiecoach? Dan kan jouw scheidingsverhaal juist herkenning en interesse oproepen. Begrijp je het verschil?

Waarheid #5: Heb lef en wees consistent

Creatieve ondernemers doen dikwijls van alles. Ze passen zich aan hun klanten aan en aanvaarden klussen die ze - diep in hun hart - niet graag doen.

Want ja, je wilt wel omzet genereren en kosten moeten betaald worden.

Zo word je alles voor iedereen. En is het: u vraagt, wij draaien. Heel vermoeiend!

Grote reden dat ondernemers dit doen omdat ze schrik hebben klanten te verliezen. Daarom durven ze niet te kiezen en worden ze een duizendpoot.

Je kunt niet alles voor iedereen zijn.

Focus hebben op je ideale klanten en je expertise maakt je erg aantrekkelijk. Daarom is het belangrijk te durven kiezen en positie in te nemen als je eruit wilt springen als ondernemer.

Zorg dat je één hoofdboodschap verweeft in al je communicatie.

En wees consistent in de boodschap die je vertelt. Dit vraagt moed, doorzettingsvermogen en hyperfocus. En helder zicht op jouw eigenheid.

Deel dit artikel

Schrijf in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het E-book

"BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"

en ontvang BusinessVitamines voor een beter Resultaat