So you think you can lead?

Deel dit artikel:

Leuk filmpje hoe het niet moet:

Leidinggeven, leiderschap is de verzameling kwaliteiten die ervoor zorgt dat anderen je volgen. Mensen inspireren: voor de ene een aangeboren talent, voor de ander een geworstel tussen leiden en lijden.

 
Leiderschap leren we niet op school. Je kunt er wel in groeien. Wat doe je als je plots als teamleider wordt gebombardeerd? Groeit je zaak zo snel dat je binnen de kortste tijd een team van 7 mensen leidt? Niet alleen in ons professioneel leven hebben we leiderschap nodig.
 
Leiderschap gebruiken we elke dag. Het zit in ieder van ons. Het moet alleen soms aangewakkerd worden. Alles begint met zelfleiderschap. Het groeit als je eraan werkt. Als jij jezelf kunt leiden dan kun jij een ander leiden.
 
Daarom deze week over het verbeteren van je eigen leiderschap.

Zelfkennis is het begin van alle wijsheid.

 

Socrates' bekende woorden. Een goed leider kent zichzelf en durft in de spiegel te kijken. Leiders kennen hun sterktes en hun zwakke punten. Blijf jezelf ontwikkelen. Leer elke dag iets nieuws bij. Sta open voor feedback. Hoe beter jij jezelf kent hoe authentieker je bent.

 

Betrek anderen en motiveer

 

Houd rekening met belangen en gevoelens van anderen. Autoritair doordrijven van meningen, afstandelijk orders uitdelen is out. Benadruk waardering en beloning. Dit motiveert mensen. Weet jij wat je team motiveert? Niet enkel een goed loon, een dikke wagen motiveert mensen. Kleinere zaken van grote waarde zoals erkenning, 1 uurtje vroeger naar huis, etc.. werken soms beter.

 

Wees een voorbeeld in efficiënt werken

 

Waar is de tijd dat de baas de secretaresse 7 keer in 1 uur belt? In sommige organisaties is dit nog dagelijkse kost. Werk efficiënt. Zorg dat vb alle telefoonnummers in je gsm zitten. Check niet om de 5 minuten je mail. Stoor anderen niet constant. Wees zelf het goede voorbeeld. Je herkent een goede leider aan zijn daden. Wees het levende bewijs. Als jij gestrest bent, nemen anderen dat over.

 

Geef feedback

 

Medewerkers verbeteren hun vaardigheden omdat ze specifieke feedback krijgen over hun werk. Feedback is niet oordelend verbeterpunten aankaarten zodat mensen kunnen groeien. Als wij - toen we klein waren - nooit feedback hadden gekregen over de manier vb. hoe we aten, dan hadden we nooit deftig leren eten.

 

Maak tijd voor je omgeving

 

Luister naar mensen hun problemen. Bedenk samen mogelijkheden en oplossingen. Een leider in een ivoren toren kan niet meer. Een goede leider is aanwezig op de werkvloer en kent het reilen en zeilen van zijn bedrijf. Hij houdt zijn deur open voor zijn mensen. Werk met vaste overlegmomenten zodat je niet altijd beschikbaar hoeft te zijn.

 

Focus en bepaal doelen

 

Wat zijn je dagelijkse doelen? Je kunt niet productief werken als je geen idee hebt wat je minstens wil gedaan hebben. Onderbrekingen halen je uit je concentratie. Het duurt gemiddeld 15 minuten om weer met volledige aandacht te werken.

 

Communiceer open

 

Als jij een open houding aanneemt in je communicatie, dan nemen anderen dat over. Wees duidelijk in wat je verlangt. Durf je kwetsbaar op te stellen door toe te geven dat je een verkeerde beslissing nam. Men leert hieruit in plaats van fouten te verdoezelen.

 

Delegeer

 

Delegeren van taken is het durven toevertrouwen van taken aan anderen. Als je steeds alles zelf wil doen dan krijg je heel veel werk op je bord. Laat taken over aan anderen. In het begin kun je bijsturen tot dat iemand het volledig onder de knie heeft.
 
Dit lijkt een hele boterham. Focus je elke maand op 1 punt. Je staat verstelt hoe snel je groeit.

 

Deel dit artikel

Schrijf in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het E-book

"BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"

en ontvang BusinessVitamines voor een beter Resultaat