Blij of bedroefd met je prijzen?

Deel dit artikel:

"Prijzen verhogen" is een hekel punt voor dienstverleners....

Er is een makkelijkere manier om snel meer omzet te realiseren dan om nog meer aan marketing te doen (zeker als je weinig tijd hebt.)

Marketing wordt als woord dikwijls verkeerd gebruikt voor hetgene je echt nodig hebt om te groeien. Ik sprak laatst een klant die haar traject afrondde en ze zei: Ik kwam voor 'Marketing', maar er is zoveel meer nodig dan een beetje marketing, vooral de switch in jezelf. En dan kun je mooie resultaten behalen en zie je het terug in je cijfers.

Afgelopen maanden hebben klanten van mij precies veel minder aan 'Marketing' gedaan om een mooie omzetstijging te realiseren.

Hetgene wat ze allemaal aanpakten was hun prijs herbekeken en sterk verhoogd. En ja dat is best spannend....

Wanneer is het tijd om je prijzen te verhogen?

  • Als je afgelopen 6 à 12 maanden je prijzen niet verhoogd hebt.
  • Als je je energie letterlijk voelt wegvloeien omdat je teveel geeft.
  • Als je als Expert gezien wordt in je vak en uiteraard je bent goed in hetgene je doet.
  • Als je pas geïnvesteerd hebt in je jezelf want dan ben je gegroeid in je kennis, expertise en vaardigheden.
  • Als je niet meer blij wordt van je huidig klant(en).
  • Als je het plafond bereikt hebt: je werkt heel wat uren en je kunt niet meer werken

De snelste manier om met je business te groeien is dan je prijs te verhogen.

Waarom is het lastig om als dienstverlener je prijs te verhogen?

 

Reden #1: Jouw expertstatus alleen redt het niet.

Jammer genoeg redt de expertise en je status het niet alleen vandaag. De expert met de meeste impact wel. Spring jij eruit tegenover concullega's? Indien niet dan is het lastig om duurdere prijzen te vragen.

Omgekeerd ook als jij een zeer lage prijs vraagt dan ben je te goedkoop en kan het zijn dat je klant twijfelt aan jouw expertise.

Reden #2: Hoe jij denkt over geld en prijzen

Je geldmindset zal je enorm tegenhouden in het bepalen van een goede prijs. Zelf had ik goed geld verdienen gerelateerd aan hard werken ten koste van een gezinsleven. Dit had ik mijn hele leven gehoord en gezien van thuisuit.

Deze toen nog onbewuste overtuiging droeg ik jaren mee als ondernemer. Tot ik bewust werd van deze gedachte. Pas toen ik deze overtuiging omdraaide kon ik een enorme omzetsprong maken. En het gekke is dit zie ik ook gebeuren bij klanten.

Reden #3: Je waarde van je dienst heeft een grote impact op je prijs

Als je twijfelt aan de waarde van je dienst, dan twijfel je aan jezelf. Dit straal je uit naar potentiële klanten en die voelen dat ook. Dan is het lastig je dienst voor een goede prijs te verkopen.

Constant speelt er (kan onbewust zijn) een stemmetje: Ik ben nog niet goed genoeg, ik ben te duur, ik ben dat niet waard,...

Kortom als je de prijs niet vraagt dat je dienst waard is dan knaagt het aan je eigenwaarde als ondernemer.

Ja maar….

Wellicht denk je dat kan niet in mijn branche, dat is niet mogelijk in mijn sector, mijn klanten lopen weg,...

Dit zijn precies de gedachtenkronkels die je tegenhouden om snel een mooie groeisprong door te maken met je bedrijf.

Als je echt denkt: dat je het niet kunt aanbieden, dan kun je die waardevolle dienst onmogelijk aanbieden aan je klant met een waardevolle prijs.

En precies daar knelt het schoentje.

Mijn klanten realiseren soms een jaaromzet in 1 kwartaal, verdubbelen na 1 maand hun prijzen. En ja dat is erg spannend alleen.

Deel dit artikel

Schrijf in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het E-book met 3 video’s

"BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"

en ontvang OndernemersTips voor een beter Resultaat