Overwin je verkoopsallergie, houd van je dienst en verkoop met je hart

Deel dit artikel:

Een allergiewoord voor dienstverleners met een groot hart is 'verkopen'.

Verkopen voelt als iemand iets 'aansmeren', pusherig zijn, jezelf opdringen. En dat wil je niet. Wat zou men niet over je denken?

Vanwaar precies komt je allergie voor verkopen? Had je ooit een nare ervaring met iemand die jou iets aansmeerde? Of heb je veel nee's geïncasseerd toen je 'moest' verkopen?

Waarom is verkopen lastig voor deze dienstverleners?

Dienstverlener met een groot hart willen anderen helpen. Je wilt de ander zijn probleem helpen oplossen zodat hij/zij tevreden is.

 
Deze dienstverleners hebben andere prioriteiten: problemen oplossen voor klanten, social media, administratie, facturatie, trainingen geven, website up to date houden,...
 
Kortom ze werken naarstig in hun bedrijf. Zo hoeven ze niet te verkopen want ze zijn druk met andere bezigheden. Bijgevolg hebben ze geen tijd om te verkopen en aan hun bedrijf te werken.

Verkopen is dé basisvaardigheid voor elke ondernemer.

 

Geen verkoop, geen klanten, geen omzet, geen geld, geen groei,...Als je omzet zakt ligt dit meestal aan je verkoop. Veel ondernemers hebben jaren niet hoeven te verkopen omdat klanten zomaar toestroomden.
 
De tijden zijn echter veranderd en je moet nu meer moeite doen.

 

En kan het anders?

Ja hoor want hardselling sowieso "not done". Er zijn heel wat aanbieders die iets gelijkaardigs doen zoals jij. Vandaar dat jij in de eerste plaats volgers moet opbouwen met potentiele klanten. Mensen willen je eerst leren kennen, van je houden en je vertrouwen voordat ze een dienst afnemen. Dit vertrouwen bouw je gestaag op door zichtbaarder te zijn jezelf te laten zien online. Uiteraard is het belangrijk om de kneepje van "Soft Selling" onder de knie te krijgen.

Jezelf meer laten zien met mooie foto en posts zorgt niet voor meer verkoop enkel voor meer naamsbekendheid.

Wat heb je dan nodig om aan 'hart-selling' te doen?

Met een website en facebook alleen red je het niet. Daarover schreef ik al eens een artikel. Tools alleen zijn onvoldoende.

Je moet in gesprek gaan met mensen. En precies dat is zo lastig want je mist soms lef, vaardigheden, de strategie en doorzettingsvermogen. En nee, ik heb het hier niet over cold calling (want daar ken ik alles over). Ik heb het over een manier van verkopen die past bij wie je bent en waarvoor je staat als dienstverlener.

Deel dit artikel

Download GRATIS E-book + 3 Video’s

"BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"

en ontvang OndernemersTips voor een beter Resultaat