Het vergeten aspect van klantenwerven

Deel dit artikel:

Een paar weken geleden botste ik online op een dame via linkedin. Ze vroeg mij of ik haar artikel wou delen via mijn nieuwsbrief. Slim om dit te vragen. Het eerste wat ik deed was even haar linkedinprofiel afspeuren. Wie is deze dame? Wat doet ze precies? Voorwat staat ze?

En wat viel me op? Ik kon uit haar verwoording niet uitmaken wat ze precies deed en voorwie. Waarover ging ze dan in godsnaam schrijven?  Dus ik schreef haar een mailtje terug dat het me niet duidelijk was. Het bleek voor haar ook niet. (@dame: mocht je meelezen: ik vond dit zo super interessant voor andere dienstverleners, vandaar dat ik dit anoniem deel).

Ben jij ook een dienstverlener zoals coach, consultant, projectmanager, webbuilder, architect, ontwerper,.... En je beseft dat er veel vis in de zee zit zoals jij. Als jij eruit wilt springen als bijvoorbeeld "Dé Witsnuitdolfijn" weet dan goed waarvoor je staat. Kortom je marketingboodschap, elevator pitch of 3 seconden boodschap is cruciaal om je dienst te verkopen.

Als je boodschap voor mij niet duidelijk is, en niet voor jezelf dan is dit zeker niet voor je klant.

En dan zie ik 2 dingen gebeuren:

 

  • Ofwel krijg jij zoveel verschillende soorten opdrachten dat je agenda snel vol staat. Je maakt daar gretig gebruik van want je bent blij met al dat werk. Je krijgt het zo druk dat je weinig tijd overhoudt en je voelt je gestrest.
  • Ofwel worstel je met het binnenhalen van klanten. Deze klanten snappen niet wat je precies doet en wat je specialiteit is. En als jij het niet snapt, snapt de klant het zeker niet.
Bij de dame in kwestie ging het in eerste instantie om haar Merk te (her)ontdekken. Daarnaast creëert ze een sterk businessmodel met verkoopbare diensten waardoor haar omzet zal stijgen.
 
Vandaar dat "je OndernemersMerk"  ontdekken en je "Uniekheid" tegenover concullega's cruciaal is om uit die volle zee te springen. Iets waar ik zelf ook mee geworsteld heb. Dit OndernemersMerk is namelijk het fundament van je dienstverlenend bedrijf. Daarmee start het.

 

Enkele voorbeelden:

 

  • In de immobiliën profileer jij je met het "Verkopen van hotels"
  • Als coach profileer jij je als "ZelfvertrouwenCoach voor hardwerkende moeders"
  • Als webbuilder profileer jij je met "Doe-het-zelf- pakketten voor starters"

 

Haal je met je profilering meer klanten binnen?

 

Dat kan. Het is echter onvoldoende.  Je boodschap is helderder en mensen kunnen je doorverwijzen. Op doorverwijzers kun je lang wachten. Er zal meer moeten gebeuren.
 
Het is belangrijk dat je boodschap naar buiten toe gecommuniceerd wordt. Dus je moet strategisch actie ondernemen om zichtbaarder te zijn.
 
  • Plots moet je jezelf meer laten zien op social media.
  • Plots moet je een mailinglijst aanleggen en je eerste gratis nieuwsbrief, video, etc... versturen
  • Plots moet je verkoopbare diensten hebben en goede prijzen vragen
  • Plots moet je de juiste taal gebruiken waar in je doelgroep spreekt
  • Plots moet je trainingen, spreekavonden, events gaan organiseren
  • Plots moet je daar allemaal tijd voor maken alhoewel jij het liefst coacht, websites bouwt of huizen verkoopt. 
En dit is best veel en spannend. Je mist een klankbord of ondersteuning welke stap nu de volgende is. Dit precies is het groeiproces in het ondernemen. En dit lukt niet op één dag. Het is een groeiproces voor je bedrijf en ook voor jou als ondernemer. Als je gestaag groeit als Merk dan komen klanten als bijen naar jouw bloem.
 

 

Deel dit artikel

Download GRATIS E-book + 3 Video’s

"BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"

en ontvang OndernemersTips voor een beter Resultaat