Dankzij Bryan Adams één klant of 25

Deel dit artikel:

December 2004....in het sportpaleis in Antwerpen luid meezingend (of eerder schreeuwend) op 'the Summer of '69' met Bryan Adams, mijn idool sinds mijn achttiende. Ja, dat is lang geleden:). Superenergiek dook ik de week in wel met schorre stem...

Die bewuste maandag op een koude decemberdag zat ik met de Gouden Gids op schoot (de papieren versie nog!). Op 1 januari startte ik met mijn bedrijf dus 'moest' ik een eerste klant vinden. Hoe en waar moest ik in godsnaam beginnen?

Eén ding had ik besloten mijn intentie.

Mijn intentie was een eerste klant vinden en elke dag koud bellen (ja brrrrrr....) tot ik er één vond. En dat bellen begon precies 1 dag na het concert van Bryan Adams. Door mijn hoofd spookten duizenden excuses waarom het beter was het bellen lekker uit te stellen. Wie stond op mij te wachten? Wat gaan ze van me denken? Wat met die zware, hese stem? Wat moet ik precies zeggen? Honderd stemmetjes wilden me tegenhouden.

En toch startte ik als introvertje met 'cold calling'. 't Voelde alsof ik in een callcenter werkte (heb nog steeds compassie met deze mensen). Voordien had ik besloten te starten met de rubriek 'Architecten' uit de Gouden Gids. Startend met letter A, twintig tot vijftig telefoontjes per dag. En ik deed door, kreeg de meeste afwijzingen in mijn leven (trouwens de beste oefening om dit te overwinnen).

Dezelfde week kreeg ik mijn allereerste klant.

Apetrots was ik! En er volgende er nog twee. Deze allereerste klant zorgde voor mijn allereerste omzet, mijn eerste inkomsten, mijn allereerste factuur. Die vergeet je nooit...

7 jaar werkte ik één dag per week voor deze klant. Het werd de doorstart van mijn bedrijf.

Veel ondernemers worstelen vandaag met een vorm van telefoonangst.

Precies hetzelfde waarmee ik te kampen had.

E-mailen en sms’en voelt veel veiliger. Of even je website updaten of hernieuwen tot die ooit perfect zal zijn. Eerst een extra nieuwsbrief versturen of een paar extra uurtjes op social media vertoeven. Of nog eerst je nieuwste ideeën uitwerken. Kortom honderd redenen om niet te bellen.

Helpen nieuwsbrieven, website, social media,…dan niet?

Tuurlijk, ze helpen zeker om je zichtbaarheid te verhogen. Zichtbaarheid alleen zorgt niet voor inkomsten. Geen (nieuwe) klant, geen extra omzet, geen bedrijfsgroei.

Jij weet dat er diep vanbinnen iets anders moet gebeuren. Laat me het voorbeeld geven van Karel. Karel wou meer klanten. Hij had een mooi omzetsdoel voor ogen en had dringend orders nodig. Hij onderhandelt en coördineert alle drukwerk tussen afnemers en leveranciers van drukwerk.

Lachend noemt hij zichzelf de drukwerkmakelaar. Hij biedt de beste service, prijs en kwaliteit in drukwerk waardoor zijn klanten heel wat geld besparen door hem in te schakelen. Neem zeker een kijkje op zijn website: www.koryo.fr

Ik laat Karel zelf aan het woord:

"Ik wou meer naamsbekendheid en orders binnenhalen. Omwille van de sector was het belangrijk mijn angst voor koude prospectie te overwinnen. Ik ben hierin geslaagd want heb ondertussen 25 klanten die frequent bestellen en waarbij ik maandelijks een mooie omzet binnenhaal. Ook samenwerkingen zijn sterk verbeterd. Het Businesstraject hielp mij sneller beslissen, sterker in mijn schoenen te staan en vooral het geloof als ik iets echt wil dat ik dit zeker kan realiseren." - Karel Missiaen 

 

Daar Karel focust op zeer grote spelers in zijn markt had facebook of een nieuwe website weinig nut. Hij moest dringend telefoontjes plegen. En dat was lastig. Toch zette hij fikse stappen vooruit, mooie stappen waardoor hij en zijn bedrijf sterk groeide.

De 5 belangrijke stappen die Karel nodig had om door te breken:

Stap 1: Energie
Hij veranderde zijn energie. Hij zat er met een energiekere en positievere vibe in. Noem het: het Bryan-Adams-Syndroom, de Yes-I-Kan-Energy. Het geloofde dat hij dit echt kon realiseren.

Stap 2: Het probleem van zijn ideale klant
Nu focust hij volledig op zijn ideale klant met zijn noden en problemen en niet meer op iedereen.

Stap 3: Het plan
Hij zette gefocust stappen volgens een helder en gestructureerd stappenplan passend bij zijn bedrijf en ja een stuk uit zijn comfortzone. Want daar ligt zijn groei.

Stap 4: Never never give up
Hij zette door, zelfs na de zoveelste "nee". En doorzettingsvermogen is een spier die jij ook kunt trainen. Als ondernemer is het cruciaal.

Stap 5: De omgeving
Hij omringde zich met gelijkgestemden die in hem geloofden, hem ondersteunden en door coaching hem durfden te confronteren.

Kortom een mooi resultaat realiseer je niet na een dag.

Je zet elke dag opnieuw stapjes. Opvolging heb je nodig als je vastloopt.

En moet elke ondernemer nu aan cold-calling doen?

Helemaal niet. Elk dienstverlenend bedrijf is anders, zit in een ander fase en heeft een uniek plan nodig passend bij zijn of haar bedrijf. Een "Taille Unique" bestaat niet voor dienstverleners.

Als jij als Karel dit jaar nog een mooie doorbraak wilt realiseren, boek dan een BusinessBoost met mij. Via deze link bekijken we of ik je al of niet kan verder helpen met je vraag. En daar geef ik eerlijk antwoord op.

Deel dit artikel

Download GRATIS E-book + 3 Video’s

"BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"

en ontvang OndernemersTips voor een beter Resultaat