5 megamissers in nieuwsbrieven

Deel dit artikel:

Als dienstverlener bouw je een band op met een mogelijke klant. Dit is een groot verschil met het verkopen van een product. Als jij een heerlijke taart wilt eten, dan ga je naar de bakker, bekijk je zijn etalage en koop je die aardbeientaart. Kous af.

Als dienstverlener heb je geen fysieke etalage. Jij bent je eigen etalage door offline te netwerken of online zichtbaarder te zijn.

 

Dit kan op verschillende manieren: door je autoreclame, je uithangbord, een persoonlijk gesprek, je facebookpagina, linkedinprofiel,...en pas dan creëer jij meer vertrouwen. Mensen willen je leren kennen, willen je leuk vinden en gaan je dan pas vertrouwen.

De eenvoudigste, snelste en goedkoopste manier om veel mensen te bereiken is via mailing. Jij valt letterlijk in de persoonlijke inbox. Dit is anders dan dat ik een vluchtig berichtje post op facebook. Vertrouwen opbouwen heeft tijd nodig.

Mailing is nog steeds één van de sterkste manieren om je doelpubliek te bereiken. Ik behoed je graag van deze vijf megamissers:

1. Je mailt te weinig.

Een frequentie van 1 x per kwartaal is te weinig om een mailing te versturen. Je lezer is jou allang vergeten. Het zou een paar jaar duren tegen dat je aan de 7 à10 keer komt. Ik adviseer mijn klanten om minstens één maal per maand een mailing te versturen.

2. Je onderwerpregel is niet pakkend genoeg.

Stop met het versturen van nieuwsbrieven met onderwerp: "Nieuwsbrief". Wat is het verschil tussen de saaie 'nieuwsbrief' -titel en 'Vind je mij leuk?'-titel, '5 megamissers in nieuwsbrieven'-titel. De laatste twee triggeren meer om verder te lezen. En dat is precies dat je wilt dat jij eruit springt tussen alle inkomende mail.

3. Je bent bang voor uitschrijvingen.

Je verstuurt minder email uit schrik voor afwijzing. Ik herken die oude schrik. Vreselijk dat plots 3 abonnees afmelden. De kritische babbelbox tatert dan in je hoofd: Wat heb ik verkeerd gedaan? Wat is het niet interessant genoeg aan mij nieuwsbrief?

Vergeet niet een afwijzing op je nieuwsbrief, is geen afwijzing op jou als mens. Mensen die uitschrijven zullen wellicht nooit iets van je kopen. Trouwe volgers hebben op een dag je hulp nodig met de dienst die jij biedt.

4. Je perfectionisme houdt je tegen.

Jij wilt de perfecte foutloze mail uitsturen met het allerbeste en meest gelezen onderwerp. Je schrijft je nieuwsbrief, herwerkt ze en blijft dagen bezig maar verstuurt niets. Geen actie ondernemen is geen reactie terugkrijgen. Dit is een universele wet.

Besef dat een eerste nieuwsbrief uitsturen spannend is. (Bye the way: mijn allereerste nieuwsbrief voor 20 abonnees, was spannender dan voor 3.800 de dag vandaag)! En hoe meer je dit doet, hoe bedrevener je erin wordt. Foutjes maken mag. Ik doe dat soms ook:)

5. Je organiseert mailings manueel.

Je verstuurt je mail via outlook, gmail of je mailprogramma. Dit gebeurt nog steeds. In zo'n mail lees je dan alle emailadressen in cc/. Je schendt de privacy van deze mensen. En ten tweeden: Outlook of je mailprogramma is niet het geschikt om automatische één-per-één mails te versturen. Kies voor een goede listbuilder.

Een mail versturen is één zaak. Het allermoeilijkste is het opbouwen van die mailinglijst van mensen waarnaar jij je nieuwsbrief verstuurt. Geen lijst, dan kun je niets uitsturen. Al heb je een lijst of moet je er nog mee beginnen, de groei van deze mailinglijst is cruciaal voor de groei van je bedrijf.

Deel dit artikel

Schrijf in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het E-book met 3 video’s

"BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"

en ontvang OndernemersTips voor een beter Resultaat