3 marketingheren over ondernemen want concurrentie bestaat niet

Deel dit artikel:

Succesvol ondernemen gaat -voor mij althans- over ondernemen naar jouw ideaal bedrijf. En dat ideaal is voor elk anders. De ene ondernemer is gelukkig met een 40 uren week, de ander wilt 3 dagen per week werken. Kortom dromen, durven en ondernemen hoe jij het allerliefste wilt ondernemen.

Succesvol ondernemen is geloven in overvloed in plaats van tekort. Het is geloven dat er voldoende ruimte is voor elke ondernemer om zijn of haar ding te doen en van betekenis zijn voor de ander.

Succesvol ondernemen is controle en angsten loslaten. Durven gaan vol vertrouwen naar hetgene je voor ogen hebt.

Wat zijn de gevolgen als je vanuit tekort of schaarste onderneemt?

Je neemt beslissingen vanuit angst en dit zijn meestal niet de beste beslissingen voor de groei van je bedrijf. Je stelt je bedrijfsgroei uit.

Je zakt de prijs omdat je jezelf constant vergelijkt met de ander en je wilt niet uit de boot vallen. Je omzet zakt.

Je lijdt aan copycat gedrag waarbij je je concullega kopieert en echtheid verliest en klanten doorprikken dit.

7 tips om meer vanuit overvloed te ondernemen:

1.   Kijk niet wat anderen doen. Kies wat en hoe jij het liefste wilt ondernemen.

2.   Luister naar de wensen, verlangens, frustraties en noden van je klant en speel daar slim op in.

3.   Wees zichtbaar en laat jezelf zien zonder valse bescheidenheid.

4.   Bij dienstverlening (met producten) kun je moeiteloos jezelf onderscheiden in een drukbezette markt.

5.   Verwijs zelf klanten door. Door eerst te geven komen zaken terug zonder dit te verwachten.

6.   Werk harder aan jezelf dan aan je bedrijf. Zo groeit je zelfvertrouwen. Hoe minder zelfvertrouwen je hebt, hoe harder schaarste-denken schreeuwt.

7.   Vind jouw unieke plek in de markt. Hierbij speelt authenticiteit een grote rol. Zet deze echtheid nog meer in de verf.

Vandaar dat ik 3 marketeers interviewde. 3 mannen, 3 klanten met hun unieke manier hoe zij met hart en ziel hun bedrijf in de wereld zetten en verder uitbouwen.

Lees door tot het einde want hun antwoorden zijn erg inspirerend!

Wie ben je en waarom startte je met je bedrijf?

Maarten Rottiers: Ik ben zaakvoerder van Contentmakers, een online marketing bureau. We helpen KMO's meer klanten binnenhalen via slimme online marketing rekening houdend met hun tijd en budget.

Ik startte als ondernemer omwille van de vrijheid en om mijn boterham te verdienen met hetgene ik het allerliefste doe. Ik werkte voor Jobat als freelancer. Jobat was één van mijn grootste klanten en van de ene dag op de andere dag werd de jobat krant opgedoekt. Het was hoog tijd om te ondernemen.

Nik Grymonprez: Ik geloof dat je met respect voor klant en prospect het beste lange-termijn resultaat behaalt. Daarom is de baseline van Studiostraid "People love to give": mensen zijn bereid meer te betalen voor een merk waarin ze geloven. Ze geven meer aan een goed doel dat hen raakt. We zijn een content marketingbureau voor waardengedreven ondernemingen en goede doelen om hun doelgroepen effectief te bereiken. Die content kan alle vormen aannemen: gezongen, geschreven, gefilmd, getekend...

Ik ben gestart als ondernemer met de wens om iets bij te dragen aan een betere wereld. Communiceren met impact, dat is mensen inspireren, engageren, en ook entertainen.

Frank De Neve: E-ON is een internet marketing bedrijf dat bedrijven begeleidt hoe klanten te maken en te behouden via website, emailmarketing en social media. ik kick op afwerking en detail en omring me met de beste partners. De ultrasnelle service vind ik cruciaal. Dit is niet altijd makkelijk maar hierin maak ik het verschil.

Na 11 jaar in de autosector verlangde ik om zelf te gaan ondernemen.

Welke kwaliteiten helpen je om makkelijker te ondernemen?

Maarten: ik kan me ontzettend snel inwerken in een klant. Vakkennis, empathie en gedrevenheid helpen me beter ondernemen.

Nik: Authenticiteit en empathisch vermogen, dat is wat mijn klanten zeggen en wat ik belangrijk vind.

Frank: Je klant echt willen helpen en genieten van het succes van je klant dankzij je hulp. Daarnaast is doorzettingsvermogen een must.

Welke uitdagingen kom je tijdens het ondernemen tegen?

Maarten: Er komt veel meer bij kijken dan marketing tijdens het ondernemen. Een lange termijn strategie uitstippelen, je marketing, HR, financiën, klantenprojecten,...daarnaast heb ik een gezin en wil voldoende vrije tijd hebben. Dit evenwicht vinden is soms een uitdaging voor een bedrijf in groeifase.

Nik: Investeren in een nieuw project waarvan de uitkomst onbekend is, is best uitdagend, ook durven 'neen' zeggen.

Frank: Telkens nieuwe sectoren leren kennen en volledig intunen in de sector.

Wat is de allermoeilijkste beslissing geweest in je ondernemerschap?

Maarten: Het opzeggen van mijn goedbetaalde job om fulltime zelfstandig te worden was best spannend. Ik ben gestart met 0 klanten en je hebt doorzettingsvermogen nodig.

Nik: Een medewerker ontslaan vond ik ontzettend moeilijk.

Frank: Doen of niet doen, that's the question. Toen ik zelfstandig werd had ik een prachtjob als werknemer met topwedde. Ik besliste om zelfstandig te worden en nam een bedrijf over en verkocht m'n huis en liet een zekerheid van job met prachtwedde achter mij.
Een tweede moeilijke beslissing was het moment dat ik een business moest stopzetten omdat alle pogingen om commercieel succes te hebben uitgeput waren. Ik had vijf jaar hard gewerkt en veel geld geïnvesteerd.

Waar lig je soms wakker van?

Maarten: Tijdens de opstart was het best zwaar. Starten vanaf nul en doorgroeien naar een goedlopend bedrijf is een groeiproces. Ik werkte ontzettend hard en het was niet fijn als de werkuren niet in verhouding stonden met de omzet.

Nik: De ontzettend snelle evolutie van de digitale wereld. Vooruitkijken is quasi onmogelijk en je wilt niet op de verkeerde trein zitten.

Frank: ik lig niet echt meer écht wakker. Bij de problemen nu zoek ik naar een slimme oplossing.

Wie inspireert je?

Maarten: Sportmensen zoals wielrenners, triatleten, paralympische atleten,... en ondernemers die ook een onderneming van nul hebben opgebouwd. Ik heb veel respect voor elke sporter, ondernemer of freelancer die gaat voor zijn of haar droom.

Nik: Als ondernemer hebben Simon Sinek met zijn why-how-what theorie en Dan Pallotta (Amerikaans fundraiser), elk door een beklijvende Ted-talk, een beslissende invloed gehad op de manier waarop we vandaag werken.

Frank: "Steeds opstaan ook na tegenslag en leren uit je fouten" is de quote die blijft inspireren.

Als je terugkijkt op je groeiproces als ondernemer: Wat vond je het allerleukst?

Maarten: Ik startte als freelancer met doen wat ik het allerliefste doe en zonder eerst na te gaan of er een markt voor was. Ik vind het straf dat daar een volwaardige onderneming is uit gegroeid.

Nik: Als je een klant verrast met een nieuw strategisch inzicht of dolgelukkig maakt met een baseline of een slogan waar ze al lang naar op zoek zijn.

Frank: Het ondernemen op zich en werken naar resultaat toe: Samenwerken, loyaliteit respecteren en ervan genieten.

Hoe sta je nu in het leven dankzij je ondernemerschap?

Maarten: Het is fijn om je brood te verdienen door je passie uit te oefenen. Dat geeft een boost aan je zelfvertrouwen en persoonlijkheid door alles wat ik bijgeleerd heb, de boeiende mensen, de gerealiseerde projecten,... Als werknemer in loondienst zou ik doodongelukkig geweest zijn. Een eigen bedrijf oprichten was gewoon de enige optie...

Nik: Wat ik door de jaren geleerd heb, is dat je niet op je eentje de wereld kunt veranderen, dat samenwerken met anderen noodzakelijk én verrijkend is.

Frank: ik ben iets voorzichtiger geworden door bepaalde tegenslagen. Ik ben trots op mijn successen en leer elke dag nog bij. Ik toets graag mijn business af bij andere ondernemers.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Maarten: Van mijn vader: zelfs als het goed draait, blijf tijd maken voor prospectie. Van Sabine: het verschil tussen 'werken aan je bedrijf' en 'werken in je bedrijf'.

Nik: Jezelf ook belonen en niet alleen kijken naar het halflege glas.

Frank: Durf een business te stoppen na veel verloren energie en investeringen.

Welke belangrijke les heb je geleerd?

Maarten: Durven investeren: In kantoren, software, goede medewerkers, business coaching bij Sabine, marketing,... Vroeger zou ik geschrokken zijn van de bedragen die ik nu investeer en het daarom niet gedaan hebben. Nu vraag ik me af: heeft mijn bedrijf dit nodig om de lange termijndoelen te bereiken? Niet investeren, houdt je bedrijf onnodig klein. Onze omzet is dit jaar 50% hoger dan vorig jaar.

Nik: Dat voldoende vrije tijd nemen en loslaten ruimte geeft om te groeien.

Frank: Elke week 1 dag stilstaan en nadenken over je business. En jaarlijks tijd vrijmaken om je business-strategie in vraag te stellen en bij te sturen.

Waarom koos jij voor businesscoaching als marketingbureau?

Maarten: Ik wou een goed draaiend bedrijf creëren en zelf 40 uren per week werken. Eerst was ik sceptisch toen Sabine zei dat dat mogelijk was. De feiten geven haar gelijk.

Nik: Ik had behoefte aan een klankbord, aan iemand die me inzicht kon geven in mijn handelen en denken als ondernemer.

Frank: Ik wou bijleren en ideeën opdoen en feedback op mijn manier van ondernemen. Daarnaast is het belangrijk mijn business af te toetsen met anderen.

Wat levert -in jouw ogen- businesscoaching concreet op?

  • Voor je bedrijf?

Maarten: Omzetgroei zonder harder te werken. Door het externe klankbord en stok-achter-de-deurprincipe worden er continu stappen genomen richting ideale situatie. Het maakt een héél groot verschil. Anders zou ik nog steeds volgens het uurtje-factuurtje principe aan het werken zijn. Qua work-life balans en winstgevendheid maakt dat een énorm verschil.

    Nik: Een betere organisatie, duidelijker keuzes over waar je naartoe wil en meer rust

      Frank: Een veel beter rendement.

       

      • Voor jezelf?

      Maarten: Rust, minder stress. Dankzij de businesscoaching had ik er vertrouwen in dat de gewenste resultaten zouden komen. Ik blijf businesscoaching doen. Never change a winning plan! Het zorgt ervoor dat er in mijn bedrijf sneller stappen gezet worden, anders ben ik voor dat ik het weet weer meer 'in' mijn bedrijf aan het werken, ipv 'aan' mijn bedrijf.

      Nik: Gemoedsrust en vertrouwen.

      Frank: Betere inzichten en ideeën.

       

      • Voor je omgeving?

        Maarten: Ook voor hen is het aangenaam dat ik rustiger ben. 's Avonds ben ik relaxter. Geen avond- of weekendwerk meer. Niets zo erg als thuiszijn, maar met je gedachten aan het werk te zijn.

          Nik: Door meer 'leiderschap' te tonen, neem je mensen gemakkelijker mee in je verhaal

            Frank: Het is een verrijking voor mijn omgeving en ook voor mezelf.

            Wat is anders aan Sabine haar Businesscoaching?

            Maarten: Dat het werkt en dat met minimum aan tijdsinvestering. Er zijn programma's waar je bijvoorbeeld 2 dagen non stop coaching krijgt. Het werkt beter om elke maand 2u ermee bezig te zijn voor een langere periode. Geen Amerikaans holle woorden bij Sabine! Ze gebruikt geen woorden die je hoort bij al die marketing goeroes. 15 of 30 minuten praten met Sabine volstaat om te zien waar het knelpunt zit en dan kan ik aan de slag. Kleine stapjes zorgen ervoor dat mijn bedrijf op 6 maanden tijd een gigantische stap vooruitzet.

            Nik: Sabine gaat voorbij de theorie. Ze is een heelmeester die je duidelijk confronteert met je eigen handelen en denken. Ze inspireert en motiveert je om te handelen naar verworven inzichten. Heel concreet en stap voor stap.

            Frank: Door de korte opvolging ga je daadwerkelijk over tot de uitvoering van je ideeën. Sabine brengt structuur en discipline in mijn business.

            Wat is een dagelijkse gewoonte dat voor succes zorgt?

            Maarten: Als een "CEO" boven je bedrijf staan, zodat je het overzicht behoudt. Bij elke taak, hoe klein ook, vraag ik me af: moet ik het zelf doen? Enkel waar ik dé expert in ben én graag doe, doe ik zelf. Al de rest, laat ik anderen doen.

            Nik: Meer planmatig werken en beslissingen niet uitstellen.

            Frank: Eén moment nadenken per week voor de komende week en de discipline om het uit te voeren.

            Wat is volgens jou cruciaal om je bedrijf te laten groeien?

            Maarten: Tijd maken om aan je bedrijf werken: marketing, de tijd nemen om aan je strategie en dienstenpakket te werken, interne organisatie, leiding geven,...

            Nik: In mijn geval is dat het evenwicht vinden tussen perfectionisme en loslaten.

            Frank: Discipline heb je nodig. En ook luisteren naar anderen: collega's, andere ondernemers, mijn coach,..en doen, uitvoeren, trial en error en steeds bijsturen.

            Wat is je nr 1 boek of film dat elk ondernemer moet gelezen/gezien hebben?

            Maarten: De Stanford speech van Steve Jobs. "Stay Hungry. Stay Foolish!" "Connect the dots"

            Nik: "De zeven eigenschappen van effectief leiderschap" van Stephen Covey. Het boek reikt handvatten aan om op een 'gestructureerde' manier aan zelfontwikkeling te doen.

            Frank: Het boek van Roger Moyson: "Gérer son temps et son stress - Pour un nouvel humanisme".

            Welke droom koester jij nog?

            Maarten: Ik wil mezelf nog meer misbaar maken in mijn bedrijf. Ik heb een zoon Rik van 1 jaar en zou het me later nooit vergeven als ik zou zeggen: Ik heb fantastisch bedrijf uitgebouwd, maar heb mijn zoon niet zien opgroeien.

            Nik: Ooit eens te kunnen spreken op het International Fundraising Congress.

            Frank: Steeds blijven dromen. Willem Elschot: "De droom verdwijnt als ie werkelijkheid wordt. "

            Hartelijk dank heren voor jullie waardevolle inzichten en bijdrage!

            En wil jij nieuwe inzichten en Betere Business-Stratgieën leren kennen? Doe mee met het nieuwste en GRATIS webinar!

            Deel dit artikel

            Schrijf in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het E-book met 3 video’s

            "BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"

            en ontvang OndernemersTips voor een beter Resultaat