Van Smartdoelen naar Startdoelen

Deel dit artikel:

Doelen stellen is cruciaal om resultaten te boeken. Je kent zeker de uitdrukking "Smart" doel. Je omschrijft je doel Specifiek, Meetbaar, Actiegericht, Realistisch en Tijdsgebonden. In mijn ogen is dat nog maar het eerste stapje van doelen stellen.

 
Het lijkt een beetje op het boek the Secret: als je iets heel duidelijk in gedachten hebt, je visualiseert het dan komt het zo naar je toe. Je kiest dus een doel, maakt er een plaatje van en wacht en wacht en wacht. En er gebeurt niets. En precies dat frustreert je zo.
 
Ik geef je graag het START-stappenplan mee om doelen niet enkel te stellen maar vooral om ze te bereiken.
 
1.    Specifieer je doel
 
2.    Train je mindset
 
3.    Aandacht voor Strategie
 
4.    Richt je op een deadline
 
5.    To do

 

Specifieer heel concreet wat je wilt

 

Een doel stellen begint met het weten wat je wilt of te weten waar je vanaf wilt. Als je geen doelen stelt verandert er niets.
 
Door een doel te stellen maak je een commitment naar jezelf.  En dat is best lastig een commitment naar jezelf want je kunt jezelf toch niet verloochenen.
 

 

Train je mindset naar een open mindset.

 

Neem een positieve mindset aan. Je mindset is hoe jij kijkt naar de dingen. En dat is voor iedereen anders. Je wilt een doel bereiken en je interne babbelbox begint je doel af te breken.
 
Stel bijvoorbeeld: Je wilt meer omzet halen. En dan begin je te denken: "Dat kan niet in de crisis. Wees eens tevreden met wat je al hebt in plaats van meer."Of nog een voorbeeld: Je wilt meer vrije tijd en je babbelbox begint: "Wie ben jij om meer vrije tijd te hebben. Dat lukt me nooit. "
 
Sta open voor mogelijkheden. Telkens je interne babbelbox je doel afbreekt, breek jij jezelf een stukje af. Besef heel goed de kracht van je eigen gedachten.
 

 

Aandacht voor Strategie

 

Achter alles wat je doet zit een bepaalde strategie. Al je een nieuwsbrief schrijft, zit daar een strategie of stappenplan achter. E-mail verwerken: er zit daar een strategie achter. Een verkoopsgesprek loopt volgens een strategie. Achter een goede presentatie zit een strategie. Feedback geven is een strategie. Precies zoals je een cake leert bakken, volg je de stappen om tot resultaat te komen. Elke ondernemersvaardigheid kun je dus leren.
 

 

Richt je op een deadline

 

Doelen stellen zonder er een datum op te plakken blijft bij dromen en worden illusies.
 
Plan zorgvuldig je doelen en prik een deadline. Zo verstevig je de commitment naar jezelf.
 

 

To do = doe het!

 

Het lastige aan doelen is ze uitvoeren. Daar loopt het vaak fout. Je krijgt tips, advies en heel veel info en er gebeurt niets met je gewenste doelen. Bijgevolg verandert er niets en blijf je in cirkeltjes draaien. Wat je bijzonder irriteert.
 
Je doelen niet uitvoeren heeft te maken met je eigen mindset. En dan zijn we weer bij het begin. Klopt je gewenst doel? Hoe reageert je mindset erop? Want zijn precies die belemmerende gedachten die je tegenhouden te bereiken wat je werkelijk wilt.
 
Doorloop daarom alle 5 de START-stappen om te bereiken wat je wilt. Veel succes ermee!
 

 

Deel dit artikel

Schrijf in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het E-book

"BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"

en ontvang BusinessVitamines voor een beter Resultaat