OMG! 19€ voor een massage van 1 uur?!?

Deel dit artikel:

19€ voor een massage van 60 minuten.?!? Ik kon mijn ogen niet geloven. Het was de promotie om meer klanten te lokken die ik voorbij zag vliegen op Facebook.

En ik kreeg compassie met deze masseuse. Als je ooit een deugddoende massage hebt ondergaan dan vraagt dit heel wat energie van de masseuse.

Na een heerlijke massage voel ik me altijd energieker, losser en schouderpijn is verdwenen.

Deze onderneemster verlaagt de waarde van haar diensten door té lage prijzen te vragen. Want je kunt aan de klant die 19€ betaalde, de maand erop geen 60 € vragen. Ook al laat je een stagaire de dienst uitvoeren.

Ze zal heel wat uren moeten draaien om bijvoorbeeld aan een omzet van 50.000 € te komen. 50.000 € = 2631 massages. Stel dat ze een 6 tal weken verlof neemt in 1 jaar dit komt neer op 57 massages per week!

Niemand blijft zo'n tempo volhouden. Over een paar maanden valt ze burnout....

Wat gebeurt er als je té lage prijzen vraagt?

  • Kortom je verdient te weinig. Da's evident! Je inkomsten zijn extreem laag.
    Trek daar belastingen, BTW, sociale bijdragen, pensioensparen af van 19€. Reken maar eens uit wat je daadwerkelijk qua winst overhoudt. Dit is serieus onder het minimumloon!
  • Je loopt het risico op een goedkoop imago. Dat is niet gunstig. Je trekt ook goedkope klanten aan. De klant die moeite heeft om geld uit te geven en over alles gaat zeuren.
    Als jij de goedkoopste wilt zijn in je branche trek je de koopjesjagers. Wil jij je zo onderscheiden? Op lange termijn is de goedkoopste zijn niet houdbaar.
  • Je dienst wordt onderschat hoe waardevol ze is. Ook al lever je een kwaliteitsvolle, waardevolle massage, voor je klant voelt het 19 € waarde.
  • Je haalt je eigenwaarde als dienstverlener naar beneden. Ondernemers met een lage eigenwaarde laten over hun grenzen lopen. Het is frustrerend om onder je prijs te werken als je van binnen voelt dat je echt méér waard bent.

Waarom hogere prijzen vragen lastig is?

Prijzen hebben met emoties en conditioneringen te maken!

Schaamte, boosheid, trots, angst om afgewezen te worden - er komen heel wat emoties bij kijken. Daarom worstelen veel ondernemers om goeie prijzen te vragen voor hun aanbod.

En het is ontzettend jammer. Het vragen van goeie, verantwoorde prijzen voor je diensten is namelijk de eenvoudigste manier om te groeien met je bedrijf. Maar als je er zelf niet in gelooft, als het vanbinnen niet klopt, dan lukt dat niet.

Investeer in jezelf en prijzen gaan omhoog

Tja denk je wellicht, ik heb makkelijk praten.

Lees wat klanten schrijven: "Ik kwam bij je voor marketing om mijn bedrijf te laten groeien. Nu weet ik dat er zoveel meer nodig dan een beetje marketing! Vooral de switch in jezelf is enorm belangrijk. Alleen dan kun je mooie resultaten behalen en dat zie je terug in je cijfers. Het eerste dat ik van je leerde was mijn prijzen herbekijken en sterk verhogen. Dat vond ik doodeng! Maar de knop moest echt om - en dat lukte me ook."

Sommige van mijn klanten verdubbelen na één maand en realiseren hun jaaromzet in één kwartaal.

De strategie over prijzen is één ding, de energie die je uitstraalt is het belangrijkste. Want klanten voelen het of je in je eigen diensten en prijzen gelooft.

Marketingtechnieken en verkoopgesprekken alleen helpen niet om meer te verdienen. Je hebt de shift nodig in jezelf. Dit heeft niets met marketing te maken wel met persoonlijke groei.

Wil je die shift maken zodat jij de prijs vraagt die je dienst écht waard is?

Tijdens het webinar ontdek je gouden tips om alvast een shift te maken.

Deel dit artikel