Help mijn verdienmodel veroudert!

Deel dit artikel:

Een shift in je bedrijf betekent een grote shift in je verdienmodel. Als je al een tijdje onderneemt, is het belangrijk je verdienmodel minstens één keer per jaar onder de loep te nemen.

Wat is een verdienmodel?

Een verdienmodel is de manier hoe jij je geld verdient met je diensten en/of producten en hoe je dit in een aanbod stopt voor je klanten. Er zijn tal van mogelijkheden.

    Tijden veranderen…

    De "oudere" manier van ondernemen staat onder druk. Alles verandert vandaag de dag super snel. Door de snellere technologie, internet, jongere generatie, veranderen zaken. Kortom ondernemen verandert razend snel mee. En het is belangrijk om ook als ondernemer hierin mee te groeien.

    Moeten we nu bang worden voor de toekomst? Helemaal niet. Het is belangrijk dat je meegaat in de flow van de nieuwe manier van ondernemen.

    Je merkt het aan tendensen

    Loop een bekende winkelstraat door bijvoorbeeld de Lippenslaan te Knokke-Heist. Tel alle leegstaande panden. Je staat versteld hoeveel dat er zijn. Hoe komt dit? Wel, huurgelden zijn duur, extra verkooppersoneel vraagt meer omzet en online-aankopen breidt zich als een olievlek uit.

    Je deed het zeker ook al!

    Je hebt zeker al "iets" online gekocht. Een hotel of vliegtuigticket geboekt. Een bloemetje besteld voor een zieke vriend die ver woont. Of je zat achter je computer om een ticket van Tomorrowland te bemachtigen.

    Een leuk jurkje of een boeiend boek: kortom met online shoppen, hoef je je huis niet meer uit want het wordt netjes thuis geleverd zonder file, zonder reistijd, zonder aanschuiven aan de kassa. Heerlijk toch?

    En meer en meer dienstverleners maken de ommezwaai naar "online" ondernemen.

    Kortom bepaalde verdienmodellen worden gewoon weg onderuit gehaald doordat andere ondernemers snel schakelen.

    En als je blijft doen wat je deed....dan roest je vast. Soms hoor ik van andere ondernemers dat "anders" niet kan. Dat hun klanten dat nooit zullen willen. En dat zij daar zelf nooit aan mee zullen doen.

    Prima voor mij. Je mag voortdoen hoe je bezig bent. Als jij blij wordt van je bedrijf en het resultaat is dat helemaal oké.

    Niet iedereen "moet" online ondernemen. Het kan zijn dat het echt niet past bij jou als persoon of bij je sector. Je kunt moeilijk je kies laten trekken via een wifi-verbinding of online een anti stress-massage ervaren (wie weet in de toekomst).

    Zelf maak ik de combinatie van deels online ondernemen en deels live contactmomenten met mijn klanten. Dit past het beste bij mij en dit vinden mijn klanten het prettigst.

    Een inspirerend voorbeeld van een gedreven onderneemster die meestroomt in de flow van de nieuwe manier van ondernemen.

    Dit is Nadja Desmet. De Social Media Queen van Vlaanderen en omstreken. In 2013 werd ze voor het eerst klant en dat is ze nog steeds. Een droomklant trouwens. Ze had de know-how in haar vak en een BIG idea.

    Ondertussen staat haar idee GROOTS in de markt. Ze wou de eerste online Social media school worden van België. De Social Media School is een product van haar bedrijf Social Media Buro.

    Na de start met een eerste soort online trainingen liep het niet meteen als een trein. Er was een switch nodig. Ze kent de noden bij mensen die al bezig zijn met sociale media. Een succesvolle sociale media aanpak vraagt naast een goede strategie, consistentie, doorzetting ook goede inhoud.

    Daarom zette ze een nieuwe formule in de markt: één jaar lang, elke werkdag, sociale media training online. Dagelijkse inspiratie en leermomenten, ervarings- en inspiratie uitwisseling in een besloten Facebookgroep.

    Bij de allereerste lancering van haar online jaaropleiding had ze vorig jaar maar liefst 180 inschrijvingen!

    Deze maand deed ze het opnieuw met meer dan 240 inschrijvingen. Haar groot idee loopt als een trein.

    Ze koos voor dit verdienmodel omdat dit voor haar het fijnst werkt. Het is haar droom om zoveel mogelijk mensen op de social media TGV krijgen. Bij haar e-cursisten zitten bibliotheken, event-organisators, communicatiediensten, vzw's, freelancers, intercommunales, toeristische diensten, bedrijven, woonzorgcentra, politiezones, hulpverleningszones, onderwijsinstellingen, banken, uitgeverijen, adviesbureaus, voedingsdeskundigen, trainers, coaches, lokale handelaars, kinderdagverblijven, projectcoördinatoren.

    Kortom een heel diverse doelgroep.

    Je verdienmodel herbekijken vraagt een shift

    Je verdienmodel omgooien vraagt een shift hoe jij denkt over prijssetting, uurtjefactuurtje en hoe jij je geld verdient met je diensten en producten.

    En op geld, prijzen, omzet zit veel emotie. Je kunt kwaad worden als men over geld praat. Of je er verdrietig voelen. Of je bent bang om hogere prijzen te vragen. En je kunt ook super enthousiast worden. Kortom geld roept heel veel op.

    Veel dienstverlenende ondernemers werken aan het uurtjefactuurtje model. Het aantal uren vermenigvuldigt met de uurprijs. Dit bepaalt je omzet. MAAR: Je bedrijf kan onmogelijk doorgroeien op deze manier. Je bent meestal veel meer uren kwijt dan dat je vooropstelde.

    Vandaar dat je verdienmodel herbekijken cruciaal is om de volgende stap te zetten met je bedrijf.

    11 doordenkers bij de keuze van je verdienmodel

    1.   Jij bepaalt hoe jij het allerliefste wilt ondernemen en geld verdienen. Je enthousiasme moet erin zitten.

    2.   Je product of dienst moet geweldig zijn.

    3.   Let op huidige tendensen.

    4.   Besef dat een verdienmodel leeft en verandert.

    5.   Werk 1 idee uit en geen honderd.

    6.   Lanceer je product of dienst en verbeter het steeds.

    7.   Besef dat je niet iedereen tevreden kunt stellen.

    8.   Bied meer dan verwacht, overdeliver.

    9.   Anders ondernemen is nog beter dan beter.

    10. De markt beslist of je idee goed is en niet jij.

    11. Een verdienmodel blijft kwetsbaar.

    Deel dit artikel

    Schrijf in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het E-book

    "BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"

    en ontvang BusinessVitamines voor een beter Resultaat