Dicht je geldlekken

Deel dit artikel:

De 2 hoofdproblemen waar ondernemers mee te maken hebben zijn:

  • Ofwel heb je een tekort aan TIJD of vrijheid tijdens het ondernemen
  • Of je hebt te weinig KLANTEN, geld, omzet, winst

Deze 2 problemen zorgen voor slapeloze nachten, gepieker, onrust en stress. Piekeren lost het probleem niet op. Wel stilstaan en even time out te nemen om alles op een rij te zetten.

Maar ja...als je weinig tijd hebt, heb je absoluut geen tijd voor een time-out of om AAN je bedrijf te werken.

En bij te weinig omzet werk je te weinig in je bedrijf omdat je te weinig klanten, opdrachten of projecten hebt.

’t Lijkt alsof dat AAN en IN je bedrijf werken NIET samengaan.

      Het is OF het ene OF het andere.

      Wel, eerst dacht ik dat ook. Het is EN/EN.

      Toen ik startte had ik het geluk direct een vol agenda te hebben. Nou ja geluk, na een paar weken intensief klanten werven krijg je opdrachten. Puur op geluk ondernemen is onvoldoende om goed te leven van je bedrijf.

      En ik nam gretig elke opdracht aan. Goh wat was ik content dat ik na maand 1 een mooie omzet realiseerde.

              Tof het stroomde…en 't stroomde over…

              Na een tijdje voelde ik me er veelniet goed meer bij. Ik had het veel té druk. Overstrest vertrok ik op vakantie met constant mijn hoofd bij mijn bedrijf. Mijn kinderen en vooral mijn man vonden de afwezig moeder/partner toen niet leuk.

              Er was geen haar op mijn hoofd die dacht om 'AAN' mijn bedrijf te werken. Ik was vooral bezig met het werken 'IN' mijn bedrijf.

              Tot hét wakker-schud-moment...

                Een zeer grote klant stopte plots de samenwerking. En mijn omzet viel voor de helft weg.

                Paniek! Wat er toen allemaal door mijn hoofd flitste en welke spanning dit teweeg bracht.....Zou ik stoppen met mijn bedrijf, doorzetten, iets anders gaan doen,....

                Paniekvoetbal speelde de hoofdrol...Ik schreef me in voor online cursussen, bezocht heel veel live events, herschreef mijn website 5x, dacht dat ik een ander logo nodig had....

                Tot ik in 2008 mijn allereerste Businesscoach onder de arm om AAN mijn bedrijf te werken. Mijn bedrijf kreeg een update en ik groeide naar het volgend niveau.

                Werken AAN en IN mijn bedrijf zijn broodnodig. Deze wekelijkse blokken staan nu in mijn agenda.

                In deze 5 punten geef ik aan hoe jij een begin kunt maken:

                    #1: Maak bewust tijd vrij om aan je bedrijf te werken.

                      Geen tijd om aan je bedrijf te werken? Bullshit! Iedereen heeft evenveel tijd.

                      Wacht niet op een abrupte wake-up call zoals een grote klant verliezen of een medewerker die wegloopt. Ook een burnout legt je plat. Wees dit voor door proactief te ondernemen.

                      #2: Bepaal de meerwaarde van je dienst

                      Er is een groot verschil tussen de uurprijs van je dienst en de meerwaarde van één uur.

                      De waarde wordt bepaald door alle resultaten die jij belooft aan je klant. De impact van die resultaten op het leven en op omgeving van je klant bepalen de meerwaarde van je dienst of product. Ken je ze? En communiceer je ze?

                      #3: Herbekijk je verdienmodel

                      Ik ben zeker niet tegen het uurtjefactuurtje model. Er zijn echter nog ontzettend veel andere verdienmodellen die jij kunt toepassen mits dit in de juiste fase van je ondernemerschap te switchen.

                      Ken eerst de waarde van jouw uur kent. Werk dan met een passend verdienmodel, dat klopt bij jou als ondernemer en bij jouw markt. 

                      Soms denkt men dat men moet volledig online ondernemen, dat men moet met groepen werken, dat men moet,.... Niets moet, veel is mogelijk mits je het slim strategisch vanuit een helicopterview bekijkt.

                      Bekijk minstens jaarlijks je verdienmodel opnieuw zodat jij minder hard hoeft te werken. 

                      #4: Inventariseer de geldlekken in je bedrijf

                      Een tijdlek in je bedrijf is een geldlek. Zolang je niet bewust bent waar je tijd lekt, weet je niet precies waar jij geld en winst laat liggen.

                      Het kan zijn dat jij 1 uur langer opzoekwerk hebt voor een klant, of dat jij 2 uur in de file staat. Of je had 5 uur meer nodig om een project af te werken. Of de social media slurpt algauw 3 uur per dag van je tijd op. En zo druppelt langszaam tijd en geld weg.

                      #5: Cijfers zijn WEL belangrijk

                      Als ondernemer doe jij je ding super graag. Je bent niet gestart puur omwille van het geld. Jij onderneemt om een ander te helpen met zijn of haar probleem of behoefte.  Je houdt van je werk, je klant. Het is je passie.

                      Als jij met enthousiasme en vol passie onderneemt dan straal jij dat uit naar je omgeving en dat voelen mensen.

                      MAAR: op passie alleen ondernemen, dan krijg je magere kindjes. Cijfers zijn cruciaal in het ondernemen.

                      Deel dit artikel

                      Schrijf in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het E-book

                      "BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"

                      en ontvang BusinessVitamines voor een beter Resultaat