5 factoren waardoor je succesvoller onderneemt

Deel dit artikel:

Als ondernemer kun je soms het gevoel krijgen dat beoogde successen onbereikbaar blijven.

Je werkt hard, hebt massa's ideeën, en je hebt het gevoel de ganse dag brandjes te blussen.

Hoe komt het toch dat we op het einde van de dag niet het voldane gevoel hebben?

Onderneem jij wel met hart en ziel?

 

Heb jij echt passie voor je vak? Kun jij al je talenten en expertise tot uiting brengen?. Waar is het brandend vuurtje naartoe? Heb jij je ondernemersdroom waargemaakt? Of ben je van je pad afgedwaald?
 
Begrijp me niet verkeerd, met passie alleen zet je geen bedrijf op. Je hebt de tools, strategieën en vaardigheden nodig die jij dan slim inzet.
 
Ambitieus ondernemen is met goesting ondernemen en daar word je heel blij van. Als dat gevoel er niet is, onderzoek dan even waar het schoentje knelt.

 

Ben jij trots op jezelf?

 

Hoe fier ben jij op jezelf en op je onderneming? De Vlaamse bescheidenheid zit diep ingebakken.
 
Stop vanaf vandaag met jezelf naar beneden te halen! En kijk eens wat je tot nu toe al allemaal bereikt hebt. Geef jezelf een dikke pluim en wacht niet tot een ander het doet.

 

Investeer je in nieuwe middelen, methodes of kennis?

 

Als je efficiënt wilt werken dan heb je nieuwe hulpmiddelen nodig. En dan denk ik niet alleen aan de aankoop een snelle computer, goedwerkend nietapparaat of een simpele todo-boekje.
 
Je hebt ook nood aan kennis, methodes; verkoopsvaardigheden en strategieën om je bedrijf slim te laten groeien. Bovendien zijn er heel wat gratis tools voorhanden.

 

Denk je vanuit het oogpunt van de klant?

 

Je hebt prachtige ideeën en inzichten hoe jij iedereen kan helpen met je product of dienst. Vooreerst iedereen helpen is een utopie. Zorg dat je doelgroep helder is, dan kun jij je dienst daar volledig op richten.
 
Niemand zit echter op jou te wachten. Zelfs niet op jou met al je ervaring en expertise. Denk vanuit de behoefte van de klant. En ja hoe zit het dan met mijn passie voor mijn vak? Los het probleem van je klant op met jouw unieke oplossing. Zet dit onderscheidend op de markt.

 

Ben je "strategisch" zichtbaar?

 

We verspillen veel tijd met social media en het online gebeuren. En ja ik ben ferm voorstander van deze mogelijkheden. Als we zien hoeveel makkelijker het is om nieuwe klanten te werven dan zitten we in gouden tijden (jaja zelf in de crisis).
 
Als je zit te wachten tot dat de klant aan je deur staat dan zul je wortel schieten. Zorg voor een klantmagnetische website. En gebruik online media efficiënt en strategisch.

 

Omring je met inspirerende collega ondernemers.

 

Niemand hoeft het wiel opnieuw uit te vinden. Dat kost veel tijd, energie en geld. Spar met collega ondernemers over ideeën en ervaringen.
 
Vaak zie ik dat ondernemers die steun zoeken niet altijd de steun krijgen die ze nodig hebben. De ander raadt het soms af om dingen te ondernemen omdat hij of zij het lef niet heeft.
 
Hierdoor houd je elkaar klein en groei je niet naar een volgend level. En dat is erg jammer voor jou en je bedrijf. Omring je met mensen die even ambitieus zijn en die je eerlijke feedback en advies durven geven.
 
Vanuit ervaring weet ik dat een betalende Mastermind onder leiding van een mentor of coach waar je vertrouwen in hebt, een veel groter resultaat geeft. Je durft grotere stappen te ondernemen waardoor je flink vooruit gaat. (een extra succesfactor dus).

 

Deel dit artikel

Schrijf in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het E-book

"BREEK DOOR met 11 praktische Business-Strategieën"

en ontvang BusinessVitamines voor een beter Resultaat